Het OCMW is mede-eigenaar in de vereniging van mede-eigenaars Orleanshof. Jaarlijks vindt een algemene vergadering plaats van de VME Orleanshof (uitgezonderd in 2020 en 2021 omwille van de Covid-19 pandemie). Van de 35 assistentiewoningen zijn18 woningen in eigendom van het OCMW en 17 in eigendom van derden. Het verslag van de algemene vergadering van mede-eigenaars, die plaatsvond op 19 april 2022, wordt ter kennis gebracht van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het OCMW is mede-eigenaar in de vereniging van mede-eigenaars Orleanshof. Jaarlijks vindt een algemene vergadering plaats van de VME Orleanshof (uitgezonderd in 2020 en 2021 omwille van de Covid-19 pandemie). Van de 35 assistentiewoningen zijn18 woningen in eigendom van het OCMW en 17 in eigendom van derden. Het verslag van de algemene vergadering van mede-eigenaars, die plaatsvond op 19 april 2022, wordt ter kennis gebracht van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Voor de realisatie van het Orleanshof (35 assistentiewoningen en een lokaal dienstencentrum) werd een beroep gedaan op externe investeerders/mede-eigenaars. Deze mede-eigenaars dragen bij tot het maatschappelijk project van het OCMW. Een assistentiewoning is vrijgesteld van onroerende voorheffing. Mede-eigenaars ondertekenden 2 overeenkomsten namelijk:
Het OCMW staat volledig zelfstandig in voor de exploitatie van de assistentiewoningen en dienstencentrum, overeenkomstig de bepalingen van het woonzorgdecreet. Deze terbeschikkingstellingsovereenkomst maakt integraal deel uit van de basisakte, zodat het eigendomsrecht van de kopers van de assistentiewoning gedurende de duur van de overeenkomst beperkt wordt door de voorwaarden van de terbeschikkingstellingsovereenkomst. Deze overeenkomst loopt tot uiterlijk 30/05/2045.
Op 19.04.2022 vond de algemene vergadering van mede-eigenaars plaats waarvan het verslag wordt voorgelegd aan de OCMW-raad.
Er werd tijdens de zitting een nieuwe syndicus aangesteld: De Syndicus BVBA, Sint-Truidersteenweg 206/1 te 3500 Hasselt.
De raad neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van mede-eigenaars van het Orleanshof van 19.04.2022.
De raad voor maatschappelijk welzijn legt de aangepaste 'provinciale voorkeursnormen pacht - normen bij verhuur van landeigendommen door gemeenten en instellingen' vast en stelt ze verplicht.
gelet op:
Voorkeursnormen voor gemeenten en openbare instellingen
Gemeenten en openbare instellingen (bijvoorbeeld kerkfabrieken) hebben vaak grond in eigendom. Om die grond te kunnen verpachten, moet er een openbare aanbesteding gebeuren. Wanneer bij de toekenning het hoogste bod meer bedraagt dan de toegelaten pachtprijs, zijn de provinciale voorkeursnormen van toepassing. Aan de verpachtende besturen en instellingen wordt aangeraden om de voorkeursnormen ook toe te passen indien meerdere biedingen de maximumpachtprijs bereiken of - zonder de maximumpachtprijs te bereiken - een identiek hoogste bod vermelden.
Voor Vlaams-Brabant werden de voorkeursnormen het laatst vastgelegd op 06.10.2016. Deze normen zijn van toepassing bij verpachtingen waarbij de bekendmaking gebeurt vanaf 01.11.2016. Wanneer is welke versie van de normen van toepassing? Zie hier een overzicht:
- de normen van 06.10.2016 (zie onderaan: ‘Voorkeursnormen pacht 2016 aangepast’) bij bekendmaking vanaf 01.11.2016
- de normen van 07.07.2016 (zie onderaan: ‘Voorkeursnormen pacht 2016’) bij bekendmaking van 01.09.2016 tot en met 31.10.2016
- de normen van 2004 (zie onderaan: ‘Voorkeursnormen pacht 2004’) bij bekendmaking vóór 01.09.2016.
Pachtprijs
De maximale pachtprijzen kan je berekenen met volgende formule: niet-geïndexeerd kadastraal inkomen van het pachtgoed vermenigvuldigd met de pachtprijzencoëfficiënt van de betrokken landbouwstreek.
De pachtprijzencoëfficiënten worden om de drie jaar herzien. De maximale prijzen die nu gelden, werden gepubliceerd in Het Staatsblad van 1312.2019.
Onderstaand vind je de pachtprijzencoëfficiënten voor goederen gelegen op het grondgebied van de provincie Vlaams-Brabant voor de periode 13.12.2019 tot en met 12.12.2022.
Gronden
Zandstreek: 6,61
Kempen: 10,36
Zandleemstreek: 5,94
Leemstreek: 4,74
Gebouwen
Voor alle landbouwstreken in Vlaams-Brabant: 7,77
Artikel 1. Verplichte normen en rangorde voor toewijzing.
Deze normen/voorwaarden bepalen de keuze van de pachter in geval het hoogste bod meer bedraagt dan de wettelijk toegelaten maximum pachtprijs. De normen moeten consecutief getoetst worden. Indien na de toepassing van een bepaalde voorwaarde geen of meerdere kandidaten overblijven, wordt de volgende voorwaarde van toepassing voor de verdere selectie.
Artikel 1.1. Indien het een bedrijf betreft.
Onder “bedrijf” wordt verstaan: een land- of tuinbouwuitbating met grond, bedrijfsgebouwen en een bedrijfszetel.
1. De kandidaat die waarborgen biedt inzake het nakomen van zijn verplichtingen als pachter.
2. De kandidaat die het bewijs kan leveren dat hij de nodige beroepsbekwaamheid bezit door een diploma behaald in het land- of tuinbouwonderwijs of het naschools land- of tuinbouwonderwijs en die vóór de aanbesteding minstens 5 jaar bestendig tewerkgesteld was op een land- of tuinbouwbedrijf, minstens met het statuut van zelfstandig helper.
3. De kandidaat die het bewijs kan leveren dat hij de nodige beroepsbekwaamheid bezit door een diploma behaald in het land- of tuinbouwonderwijs of het naschools land- of tuinbouwonderwijs of die vóór de aanbesteding minstens 5 jaar bestendig tewerkgesteld was op een land- of tuinbouwbedrijf, minstens met het statuut van zelfstandig helper.
4. De kandidaat die, als eigenaar of pachter, niet over een land- of tuinbouwbedrijf beschikt, tenzij zijn bedrijf op grond van de milieu- of ruimtelijke ordeningsreglementering noodzakelijkerwijze dient stopgezet te worden of tenzij een onteigeningsprocedure van zijn bedrijf werd ingezet.
5. De kandidaat die zijn of haar bedrijfszetel heeft in België.
6. De kandidaat die land- of tuinbouwer is in hoofdberoep, d.w.z. een land- of tuinbouwbedrijf uitbaat waarmee ten minste 50 % van zijn arbeidsinkomen verdiend wordt en/of waaraan ten minste 50 % van zijn arbeidstijd besteed wordt (met een minimum van gemiddeld 20 uur per week als land- en tuinbouwer).
7. De kandidaat die bij de aanvang van de pacht de leeftijd van 56 jaar niet heeft bereikt, tenzij 1 of meerdere kinderen, van hemzelf of van de persoon met wie hij op duurzame wijze samenleeft (gehuwd of wettelijk samenwonend), meewerkt/meewerken op het bedrijf en minstens het statuut van zelfstandig helper heeft/hebben.
8. De kandidaat van wie het bedrijf op grond van de milieu- of ruimtelijke ordeningsreglementering diende stopgezet te worden.
9. De kandidaat van wie het bedrijf in het verleden aangekocht of onteigend werd voor algemeen nut of in aankoop of onteigening is.
10. De kandidaat met het geringste gezinsinkomen volgens de formule : inkomen / (1 + aantal personen ten laste).
11. De jongste kandidaat.
Artikel 1.2. Indien het één of meer percelen betreft.
1. De kandidaat die waarborgen biedt inzake het nakomen van zijn verplichtingen als pachter.
2. De kandidaat die zijn of haar bedrijfszetel heeft in België.
3. De kandidaat waarvan het te verpachten goed grenst aan de bedrijfszetel en/of de huiskavel van het bedrijf. De gronden die van het te verpachten perceel gescheiden zijn door een waterloop of een weg die geen beletsel vormen voor een gezamenlijke aaneensluitende uitbating van beide percelen, worden ook als aanpalende gronden beschouwd.
4. De kandidaat die grond gebruikt die paalt aan het te verpachten goed. De gronden die van het te verpachten perceel gescheiden zijn door een waterloop of een weg die geen beletsel vormen voor een gezamenlijke aaneensluitende uitbating van beide percelen, worden ook als aanpalende gronden beschouwd.
5. De kandidaat die land- of tuinbouwer is in hoofdberoep, d.w.z. een land- of tuinbouwbedrijf uitbaat waarmee ten minste 50 % van zijn arbeidsinkomen verdiend wordt en/of waaraan ten minste 50 % van zijn arbeidstijd besteed wordt (met een minimum van gemiddeld 20 uur per week als land- en tuinbouwer).
6. De kandidaat die een perceel gebruikt dat een uitweg verleent aan of uitsluitend een uitweg heeft over het te verpachten perceel.
7. De kandidaat die bij de aanvang van de pacht de leeftijd van 56 jaar niet bereikt, tenzij 1 of meerdere kinderen, van hemzelf of van de persoon met wie hij op duurzame wijze samenleeft (gehuwd of wettelijk samenwonend), meewerkt/meewerken op het bedrijf en minstens het statuut van zelfstandig helper heeft/hebben.
8. De kandidaat die een bedrijf uitbaat waarvan vóór de toewijzing de som van (de oppervlakte landbouw + tuinbouw in open lucht (excl. fruit) + (de oppervlakte fruitteelt * 5) + (de oppervlakte glastuinbouw * 25)) / maximale rendabiliteitsoppervlakte niet groter is dan 1.
9. De kandidaat die de afgelopen 5 jaar voorafgaand aan deze verpachting gronden (in eigendom of gebruik) ofwel verloor als gevolg van onteigening of pachtopzegging voor algemeen belang ofwel in de uitbating beperkt zag als gevolg van bestemmingswijzigingen die de normale, landbouwkundig verantwoorde uitbating van de gronden beperken. De voorkeur gaat naar de kandidaat op wiens bedrijf de grootste oppervlakte, in verhouding tot de geëxploiteerde bedrijfsoppervlakte, onteigend werd en/of waar pacht opgezegd werd voor algemeen nut, vervolgens naar diegene met verhoudingsgewijs de grootste oppervlakte aan gronden met uitbatingsbeperkingen. De minimum oppervlakte die in aanmerking komt is 0,5 ha.
10. De kandidaat die één of meer meewerkende kinderen, afstammelingen of aangenomen kinderen heeft, van hemzelf of van de persoon met wie hij op duurzame wijze samenleeft (gehuwd of wettelijk samenwonend) en waaronder een vermoedelijke opvolger aanwezig is die minstens het statuut van zelfstandig helper heeft.
11. De jongste kandidaat.
In geval van een vennootschap zijn de regels die gesteld worden van toepassing op de zaakvoerder(s).
Toelichting begrippen:
1. ‘huiskavel’: een perceel dat onmiddellijk aansluit bij de bedrijfsgebouwen.
2. ‘gezamenlijke aaneensluitende uitbating’: de uitbating kan zonder onoverbrugbaar obstakel gebeuren in 1 geheel. Een akker kan bewerkt worden in 1 geheel, een weide kan uitgebaat worden als 1 weide, dat kan bijv. inclusief een brugje over kleine waterloop zijn. Ligt er tussen de 2 percelen een weg, al is het maar een ruilverkavelingsweg van 3m, dan kan de uitbating niet als 1 geheel gebeuren. Bij bepaalde smalle voetwegen (< 2 meter) is er mogelijk een uitzondering. Deze lopen soms dwars door een perceel waardoor de weg niet in alle gevallen als de rand van het perceel moet worden gezien. De perceelsdelen aan beide zijden van de voetweg worden als 1 geheel bewerkt, al wordt op de plaats van de voetweg de bewerking wel eens onderbroken.
3. ‘maximale rendabiliteitsoppervlakten’: deze worden per landbouwstreek vastgelegd voor een periode van 5 jaar. De Vlaamse Regering legde op 13.10.2017 de nieuwe maximale rendabiliteitsoppervlakten vast per landbouwstreek. Deze zijn geldig voor een periode van 5 jaar: van 25 november 2017 tot en met 24 november 2022. Voor Vlaams-Brabant zijn dit de nieuwe maximale rendabiliteitsoppervlakten:
- Kempen: 120 ha
- Zandstreek: 135 ha
- Zandleemstreek: 145 ha
- Leemstreek: 210 ha
Artikel 2. Aanbevolen normen en rangorde voor toewijzing
Deze normen en rangorde voor toewijzing worden eveneens toegepast indien meerdere biedingen de maximumpachtprijs bereiken of - zonder de maximumpachtprijs te bereiken - een identiek hoogste bod vermelden.
Artikel 3. Opheffings-, overgangsbepaling en inwerkingtreding
1. Het besluit van de deputatie van 07.07.2016 houdende vaststelling van de provinciale voorkeursnormen pacht – normen bij verhuur van landeigendommen door gemeenten en openbare instellingen wordt opgeheven.
In afwijking van het eerste lid blijft voormelde besluit van toepassing op openbare aanbestedingen die werden bekend gemaakt in de periode van 01.09.2016 tot en met 31.10.2016. Voor aanbestedingen die vóór 01.09.2016 werden bekend gemaakt, blijven de normen van 2004 van toepassing.
2. Dit besluit treedt in werking vanaf 01.11.2016.
Door de kandidaat-pachters aan te leveren bewijsstukken.
Iedereen:
1. Verklaring op eer waaruit blijkt dat je je verplichtingen als pachter nakomt. Indien je als pachter in het verleden meerdere keren je verplichtingen niet bent nagekomen, kan je op basis hiervan geweerd worden.
2. Bewijs van leeftijd aan de hand van hetzij een kopie van de identiteitskaart (waarop andere gegevens dan naam, voornaam en leeftijd mogen doorstreept worden), hetzij een uittreksel van de geboorteakte (mag zonder vermelding van de afstamming).
3. Bewijs van land- of tuinbouwer, in hoofdberoep:
a. attest Sociale Zekerheid en attest BTW/ondernemingsnummer (bewijs landbouwactiviteit)
én (enkel indien in hoofdberoep)
b. inkomensattest van de belastingen en/of overzicht/verklaring van werktijd als land- en tuinbouwer en erbuiten (bewijs hoofdberoep: dat men als land- en tuinbouwer meer dan 50% van het inkomen behaalt en/of er meer dan 50% van zijn arbeidstijd aan besteedt, met een minimum van gemiddeld 20 uur per week als land- en tuinbouwer);
4. Gegevens van het landbouwbedrijf: kopie van de recentste verzamelaanvraag met info over de bedrijfszetel en de bedrijfsoppervlakte inclusief de ligging van de percelen per landbouwstreek (adres bedrijf, perceelsgegevens);
Eventueel, namelijk enkel indien ze van toepassing zijn:
5. Uittreksel uit het bevolkingsregister (samenstelling gezin – info kinderen);
6. Indien een kind meewerkt op het bedrijf: bewijs van het statuut van zelfstandig helper
7. Bewijsstukken van gebruik van aanpalende gronden en/of erfdienstbaarheden (+kaart/schets);
8. Bewijsstukken betreffende onteigening of pachtopzegging voor algemeen belang (minstens 0,5 ha) en/of bijzondere wettelijke uitbatingsbeperkingen (minstens 0,5 ha) in de afgelopen 5 jaar voorafgaand aan deze verpachting.
9. Statuten van de vennootschap
Enkel bij verpachting van een bedrijf eventueel (enkel indien ze van toepassing) ook volgende documenten:
10. Bewijs van beroepsbekwaamheid en/of tewerkstelling
11. Bewijs van stopzetting/overname van het bedrijf
12. Bewijs van het gezinsinkomen
Enig artikel
De aangepaste 'provinciale voorkeursnormen pacht - normen bij verhuur van landeigendommen door gemeenten en instellingen' vast te leggen en verplicht te stellen zoals ze vermeld zijn in dit besluit.
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Interleuven op 22 juni 2022. De raad draagt de vertegenwoordiger op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Interleuven organiseert op 22 juni 2022 om 19.00 uur een algemene vergadering die zal plaatsvinden in de vergaderzaal van Interleuven, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven.
De agenda van de algemene vergadering van Interleuven bevat volgende punten:
De raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 09.05.2019 stelde raadslid Kurt Lemmens en raadslid Bart Dehaes aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Interleuven en dit voor de duur van de legislatuur.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Gelet op
- Samenstelling van het bureau
- Goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering d.d. 15.12.2021
- Verslag over de activiteiten 2021
- Jaarrekening per 31.12.2021 - verslag van de commissaris-revisor
- Verwerking van de resultaten krachten art. 44 van de statuten
- Kwijting te verlenen aan bestuurders en commissaris-revisor
- Vervanging leden raad van bestuur
- Aanpassing presentiegeld
- Benoeming/aanstelling commissaris-revisor
- Oprichting LOCO CV
- Diversen
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 09.05.2019 houdende aanstelling van raadslid Kurt Lemmens en raadslid Bart Dehaes als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Interleuven en dit voor de duur van de legislatuur.
Overwegende dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor elke algemene vergadering herhaald dient te worden.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist goedkeuring te verlenen aan de voormelde agendapunten en de vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Interleuven op 22 juni 2022 te mandateren om over de agendapunten te beraadslagen en te stemmen.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Interleuven, Brouwersstraat 6, 3000 Leuven.
De raad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van cvba Cnuz op 13.05.2022. De raad draagt de vertegenwoordiger van het OCMW Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Het OCMW Aarschot is aandeelhouder van de cvba Cnuz.
Op vrijdag 13.05.2022 om 20.00 uur organiseert cvba Cnuz een algemene vergadering die zal plaatsvinden in het Capucienenklooster te Aarschot met volgende agendapunten
De raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 25.04.2019 stelde de heer Guy Van den Broeck aan als volmachtdrager van het OCMW Aarschot in de algemene vergaderingen van de cvba Cnuz.
De raad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van de cvba Cnuz op 13.05.2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het OCMW Aarschot is aandeelhouder van de cvba Cnuz.
Gelet op de uitnodiging van cvba Cnuz voor een algemene vergadering op 13.05.2022 om 20.00 uur die zal plaatsvinden in het Capucienenklooster te Aarschot met volgende agendapunten:
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25.04.2019 houdende aanstelling van de heer Guy Van den Broeck als volmachtdrager van de het OCMW Aarschot in de algemene vergaderingen van de cvba Cnuz.
De raad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van de cvba Cnuz op 14.05.2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist goedkeuring te verlenen aan voormelde agendapunten van de algemene vergadering van cvba Cnuz op 13.05.2022.
Artikel 2
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van cvba Cnuz op 13.05.2022 te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van IGO div op 24 juni 2022. De raad draagt de vertegenwoordiger van OCMW Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
IGO div organiseert op 24.06.2022 om 17u30 een algemene vergadering met volgende agendapunten:
De raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 14.03.2019 stelde raadslid Kurt Lemmens en raadslid Wendy De Rijck aan als respectievelijk afgevaardigd vertegenwoordiger en plaatsvervangend afgevaardigde van OCMW Aarschot in de algemene vergaderingen van IGO en dit voor de duur van de legislatuur.
Gelet op:
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agenda van de algemene vergadering van IGO div op 24.06.2022 goed.
Artikel 2
Raadslid Kurt Lemmens en raadslid Wendy De Rijck worden aangeduid als respectievelijk afgevaardigd vertegenwoordiger en plaatsvervangend afgevaardigde om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot deze algemene vergadering van IGO div te onderschrijven en het stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde gewone algemene vergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Poolstok cv op 20 mei 2022. De raad draagt de vertegenwoordiger van OCMW Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Gelet op de uitnodiging van Poolstok cv voor de algemene vergadering op vrijdag 20 mei 2022 om 11.00 uur die zal plaatsvinden in MC-Square, op de Philipssite te Leuven met volgende agendapunten:
De raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 12.09.2019 akkoord ging met de toetreding tot Poolstok voor ondersteuning inzake het P&O-beleid.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om -naar analogie van de gemeenteraad- mevrouw Annick Geyskens en mevrouw Nicole Van Emelen aan te duiden als als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Poolstok cv en dit voor de duur van de legislatuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Gelet op de uitnodiging van Poolstok cv voor de algemene vergadering op vrijdag 20 mei 2022 om 11 uur die zal plaatsvinden in MC-Square, op de Philipssite te Leuven met volgende agendapunten:
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 12.09.2019 om toe te treden tot Poolstok voor ondersteuning inzake het P&O-beleid.
Overwegend dat de raad voor maatschappelijk welzijn nog geen vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger heeft aangeduid in de algemene vergadering van Poolstok cv; dat het aangewezen is om naar analogie met de gemeenteraad mevrouw Annick Geyskens en mevrouw Nicole Van Emelen aan te duiden als als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Poolstok cv en dit voor de duur van de legislatuur.
Daarnaast wordt de raad verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Gelet op het resultaat van de geheime stemming over het voorstel om mevr. Annick Geyskens aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Poolstok:
met 27 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen;
Gelet op het resultaat van de geheime stemming over het voorstel om mevr. Nicole Van Emelen aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering:
met 27 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen;
Gelet op het resultaat van de publieke stemming over de goedkeuring van de agenda:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Gelet op de resultaten van de geheime stemming:
met 27 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen;
Gelet op het resultaat van de geheime stemming over het voorstel om mevr. Nicole Van Emelen aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering:
met 27 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen;
Artikel 1
Mevrouw Annick Geyskens, schepen, Geburenstraat 4B, 3201 Aarschot
wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Poolstok cvba.
Artikel 2
Mevrouw Nicole Van Emelen, schepen, Huiskens 24, 3202 Aarschot
wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Poolstok cvba.
Artikel 3
Indien de raad dit besluit niet herroept, blijft de vertegenwoordiging geldig voor de duur van de legislatuur.
Artikel 4
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agenda van de algemene vergadering van Poolstok cv op 20 mei 2022 goed.
Artikel 5
De aangeduide vertegenwoordiger of diens plaatsvervanger wordt opgedragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot deze algemene vergadering van Poolstok cv te onderschrijven en het stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de beslissing van het vast bureau van 29.04.2022 in toepassing van artikels 269 en 273 van het Decreet Lokaal Bestuur in het licht van de dwingende en onvoorziene nood aan extra ondersteuning van de administratie van de sociale dienst in het kader van de oorlog in Oekraïne en de bijhorende vluchtelingenstroom.
Volgens artikels 269 en 273 van het Decreet Lokaal bestuur kan de raad voor maatschappelijk welzijn zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt. In dezelfde omstandigheden en als het geringste uitstel onbetwistbare schade zou veroorzaken, kan het vast bureau op eigen verantwoordelijkheid over de uitgaven beslissen. Het vast bureau brengt de raad voor maatschappelijk welzijn daarvan onmiddellijk op de hoogte. De financiële gevolgen worden opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan. Het vast bureau stelde in dit verband op 29.04.2022 een administratief medewerker sociale dienst, niveau C (C1-C3) aan voor 30,4/38 u/w in contractueel verband voor de duur van zes maanden (tewerkstellingsperiode 01.05.2022-31.10.2022), waarvan de kostprijs (aan de huidige index) geraamd kan worden op 23.500 euro. In het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW Aarschot zijn hiervoor geen kredieten voorzien.
De aanstelling biedt een antwoord op de nood aan ondersteuning van de sociale dienst in het kader van de oorlog in Oekraïne en de bijhorende vluchtelingenstroom. De oorlog in Oekraïne en de bijhorende vluchtelingenstroom zijn onvoorziene omstandigheden waardoor extra ondersteuning van de administratie in de sociale dienst dwingend en noodzakelijk is. De stad Aarschot voorziet 18 eigen opvangplaatsen voor vluchtelingen uit Oekraïne, momenteel zijn er een 40-tal dossiers leefloon lopende en in totaal worden er 150 dossiers verwacht. De toestroom van vluchtelingen in de eigen opvang en bij gezinnen brengt naast tal van praktische problemen (scholen voor kinderen regelen, aankoop van meubels, mensen wegwijs maken in de stad...) een bijkomende administratieve last mee voor de medewerkers van de sociale dienst o.a. door de toename van het aantal dossiers leefloon. Deze extra taken voor de sociale dienst worden uitgevoerd door een administratief medewerker, die zowel de praktische zaken voor haar rekening neemt alsook de ondersteuning van de maatschappelijk werkers en het departementshoofd. Betrokkene fungeert hierbij als aanspreekpunt voor opvanggezinnen, schenkers, de technische dienst voor de inrichting van de appartementen enz. ... en volgt tevens de overlegmomenten van de Vlaamse overheid omtrent de Oekraïne-crisis. Er wordt verwacht dat de toestroom van vluchtelingen de komende dagen/weken sterk zal toenemen, waardoor de beschikbaarheid van extra administratieve kracht, omwille van de noodzakelijke continuïteit in de hulpverlening en het onvoorspelbaar en dwingend karakter van de vluchtelingenopvang, onontbeerlijk is.
Gelet op:
Volgens artikels 269 en 273 van het Decreet Lokaal bestuur kan de raad voor maatschappelijk welzijn zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt. In dezelfde omstandigheden en als het geringste uitstel onbetwistbare schade zou veroorzaken, kan het vast bureau op eigen verantwoordelijkheid over de uitgaven beslissen. Het vast bureau brengt de raad voor maatschappelijk welzijn daarvan onmiddellijk op de hoogte. De financiële gevolgen worden opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan. Het vast bureau stelde in dit verband op 29.04.2022 een administratief medewerker sociale dienst, niveau C (C1-C3) aan voor 30,4/38 u/w in contractueel verband voor de duur van zes maanden (tewerkstellingsperiode 01.05.2022-31.10.2022), waarvan de kostprijs (aan de huidige index) geraamd kan worden op 23.500 euro. In het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW Aarschot zijn hiervoor geen kredieten voorzien. De aanstelling biedt een antwoord op de nood aan ondersteuning van de sociale dienst in het kader van de oorlog in Oekraïne en de bijhorende vluchtelingenstroom.
De oorlog in Oekraïne en de bijhorende vluchtelingenstroom zijn onvoorziene omstandigheden waardoor extra ondersteuning van de administratie in de sociale dienst dwingend en noodzakelijk is. De stad Aarschot voorziet 18 eigen opvangplaatsen voor vluchtelingen uit Oekraïne, momenteel zijn er een 40-tal dossiers leefloon lopende en in totaal worden er 150 dossiers verwacht. De toestroom van vluchtelingen in de eigen opvang en bij gezinnen brengt naast tal van praktische problemen (scholen voor kinderen regelen, aankoop van meubels, mensen wegwijs maken in de stad...) een bijkomende administratieve last mee voor de medewerkers van de sociale dienst o.a. door de toename van het aantal dossiers leefloon. Deze extra taken voor de sociale dienst worden uitgevoerd door een administratief medewerker, die zowel de praktische zaken voor haar rekening neemt alsook de ondersteuning van de maatschappelijk werkers en het departementshoofd. Betrokkene fungeert hierbij als aanspreekpunt voor opvanggezinnen, schenkers, de technische dienst voor de inrichting van de appartementen enz. ... en volgt tevens de overlegmomenten van de Vlaamse overheid omtrent de Oekraïne-crisis. Er wordt verwacht dat de toestroom van vluchtelingen de komende dagen/weken sterk zal toenemen, waardoor de beschikbaarheid van extra administratieve kracht, omwille van de noodzakelijke continuïteit in de hulpverlening en het onvoorspelbaar en dwingend karakter van de vluchtelingenopvang, onontbeerlijk is.
De financiële impact, die momenteel niet voorzien is het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW Aarschot, kan (aan de huidige index) geraamd worden op 23.500 euro. Artikels 269 en 273 bieden de mogelijkheid aan de raad om zonder de nodige kredieten te beslissen over de uitgaven die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat daarvoor een met redenen omkleed besluit wordt genomen. De financiële gevolgen zullen worden opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan. In het besluit wordt het onvoorzien en dwingend karakter van de aanstelling gemotiveerd.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de beslissing van het vast bureau van 29.04.2022 houdende de vacantverklaring van een deeltijdse betrekking (30,4/38 u/w) van administratief medewerker sociale dienst, niveau C (C1-C3) in contractueel verband voor bepaalde duur, te begeven bij aanwerving en aanstelling uit de wervingsreserve met toepassing van artikels 269 en 273 van het Decreet Lokaal Bestuur in het licht van de dwingende en onvoorziene nood aan extra ondersteuning van de administratie van de sociale dienst in het kader van de oorlog in Oekraïne en de bijhorende vluchtelingenstroom.
Artikel 2
Bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW Aarschot zullen de nodige kredieten, die (aan de huidige index) geraamd kunnen worden op 23.500 euro, opgenomen worden ter financiering van de aanstelling van een deeltijds (30,4/38 u/w) administratief medewerker sociale dienst, niveau C (C1-C3) in contractueel verband voor bepaalde duur (6 maanden).
De raad voor maatschappelijk welzijn beroept zich hiervoor op artikels 269 en 273 van het Decreet Lokaal Bestuur en beschouwt de hieraan verbonden uitgaven als dwingend en onvoorzien.
Notulen en zittingsverslag vergadering 21.04.2022
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd door de raad van maatschappelijk welzijn in vergadering van 14 februari 2019, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 21.04.2022 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 21.04.2022goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de raad voor openbaar welzijn.