Terug
Gepubliceerd op 28/06/2023

Besluit  OCMW-raad

do 22/06/2023 - 20:00

Vaststelling van de aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot, behoudens diensten en instellingen

Aanwezig: Isabelle Dehond, voorzitter van de Raad voor maatschappelijk welzijn
Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, leden van het vast bureau
Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Jan Maessen, adjunct algemeen directeur
Verontschuldigd: Nele Pelgrims, Wendy De Rijck, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot, behoudens diensten en instellingen, zoals gevoegd in bijlage bij het besluit, goed.

Toelichting

In zitting van 10 februari 2022 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot goed. De personeelsformatie is een veranderlijk beheersinstrument dat de personele middelen vaststelt voor de uitvoering van het beleid. Hoewel het decreet lokaal bestuur de personeelsformatie niet meer oplegt als verplicht instrument, blijft het vaststellen van de (aanpassingen aan) de personeelsformatie aangewezen en noodzakelijk zolang de raad - of, na delegatie, het bevoegde orgaan - de personeelsformatie niet opheft of door een ander systeem vervangt. De betrekkingen voor het kabinetspersoneel zijn ook door de raad vastgesteld in de personeelsformatie.   Het organogram geeft op schematische wijze een overzicht van de indelingsstructuur en verhoudingen binnen en tussen de diverse departementen en diensten, waarbij ook de betrekkingen zijn opgenomen waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

Op 11 mei 2023 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het personeelsplan voor de diensten en instellingen goed. Dit plan vervangt de personeelsformatie voor de diensten en instellingen en geeft een streefkader aan van het aantal medewerkers per discipline.  In onderhavig dossier wordt bijgevolg abstractie gemaakt van de diensten en instellingen.   

De personeelsformatie en het organogram worden op regelmatige basis getoetst aan de noden en behoeften van onze organisatie met het oog op het realiseren van de beleidsdoelstellingen in het meerjarenplan en in het belang van de verdere uitbouw van de organisatiebeheersing. In dit verband worden bijgevoegde aanpassingen aan het organogram en de personeelsformatie van stad/OCMW Aarschot behoudens diensten en instellingen voorgesteld.

Voorliggende voorstellen werden behandeld en goedgekeurd door het vast bureau op 31 maart 2023, voorgelegd aan en goedgekeurd door het managementteam op 9 mei 2023 en goedgekeurd door het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité tijdens de vergadering van 17 april 2023.

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt dan ook voorgesteld om hiermee in te stemmen. 

Regelgeving
  • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
  • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
  • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23.11.2012 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 07.12.2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het  provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12.11.2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen;
  • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12.12.2019 houdende de vaststelling van de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot, gewijzigd bij raadsbesluiten van 11.06.2020, 10.12.2020 en 24.06.2021 en 10.02.2022;
  • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.07.2014 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling van de gemeenschappelijke graden, specifieke functies en decretale graden, zoals gewijzigd, met laatste wijziging op 10.11.2022;
  • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.07.2014 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling van de diensten en instellingen, zoals gewijzigd, met laatste wijziging op 10.11.2022;
  • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11.05.2023 houdende het personeelsplan ter vervanging van de personeelsformatie voor diensten en instellingen;
  • artikel 21bis van het KB nr. 78 van 10.11.1967, zoals gewijzigd;
  • artikel 54 quater van het KB nr. 78 van 10.11.1967, zoals gewijzigd;
  • artikel 1 van het MB van 09.12.2009, art. 77 §1, 3°, c) van het BVR RPR OCMW personeel van 12.11.2010 en art. 38,4° en art. 43 van bijlage XII van het BVR van 04.07.2009 betreffende de programmatie, erkenningsvoorwaarden en subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers.
Feiten, context en motivering

Gelet op

  • de beslissing van het vast bureau van 31.03.2023 houdende de voorstellen voor het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité stad/OCMW Aarschot (bijkomende punten) van 17.04.2023;
  • de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité stad/OCMW Aarschot van 17.04.2023;
  • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11.05.2023 houdende de goedkeuring van het personeelsplan voor de diensten en instellingen;
  • de vergadering van het managementteam van 09.05.2023;

In zitting van 10 februari 2022 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot goed. De personeelsformatie is een veranderlijk beheersinstrument dat de personele middelen vaststelt voor de uitvoering van het beleid. Hoewel het decreet lokaal bestuur de personeelsformatie niet meer oplegt als verplicht instrument, blijft het vaststellen van de (aanpassingen aan) de personeelsformatie aangewezen en noodzakelijk zolang de raad - of, na delegatie, het bevoegde orgaan - de personeelsformatie niet opheft of door een ander systeem vervangt. De betrekkingen voor het kabinetspersoneel zijn ook door de raad vastgesteld in de personeelsformatie.   Het organogram geeft op schematische wijze een overzicht van de indelingsstructuur en verhoudingen binnen en tussen de diverse departementen en diensten, waarbij ook de betrekkingen zijn opgenomen waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

Op 11 mei 2023 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het personeelsplan voor de diensten en instellingen goed. Dit plan vervangt de personeelsformatie voor de diensten en instellingen en geeft een streefkader aan van het aantal medewerkers per discipline.  In onderhavig dossier wordt bijgevolg abstractie gemaakt van de diensten en instellingen.   

De personeelsformatie en het organogram worden op regelmatige basis getoetst aan de noden en behoeften van onze organisatie met het oog op het realiseren van de beleidsdoelstellingen in het meerjarenplan en in het belang van de verdere uitbouw van de organisatiebeheersing. In dit verband worden bijgevoegde aanpassingen aan het organogram en de personeelsformatie van stad/OCMW Aarschot behoudens diensten en instellingen voorgesteld.

Voorliggende voorstellen werden behandeld en goedgekeurd door het vast bureau op 31 maart 2023, voorgelegd aan en goedgekeurd door het managementteam op 9 mei 2023 en goedgekeurd door het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité tijdens de vergadering van 17 april 2023.

Financiële impact/budget

De financiële implicaties van voorliggende voorstellen werden,  zoals vermeld in bijlage 1 bij dit besluit en bevestigd door het departement financiën, opgenomen in het voorstel tot vaststelling van aanpassing meerjarenplan stad/OCMW 1-2023, deel OCMW, dat ter zitting van 22 juni 2023 ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn. 

Publieke stemming
Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Jan Maessen
Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Bart Dehaes, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Hanne Goossens
Onthouders: Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Gerda Vandegaer
Resultaat: Met 14 stemmen voor, 11 onthoudingen
Besluit

Artikel 1

De aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot behoudens diensten en instellingen, zoals gevoegd in bijlage 1 bij dit besluit, worden goedgekeurd.  

 

Artikel 2

§1. De aangepaste [1] personeelsformatie van de stad Aarschot wordt vastgesteld als volgt:

functionele loopbaan

graadbenaming

statutaire formatie

contractuele formatie

TOTAAL

 

 

aantal VTE

aantal VTE

aantal VTE

decretale graad

algemeen directeur

1

0

1

decretale graad

financieel directeur

1

0

1

A5a-A5b

departementshoofd

3

0

3

A4a-A4b

departementshoofd

 1  0  1

A1a-A3a

departementshoofd

 4  3  7

 

diensthoofd

 1  2 3
 

omgevingsambtenaar

0  1 1
 

ruimtelijk planner-expert

0 1 1
 

archivaris

 0  0,5  0,5

 

diensthoofd/omgevingsambtenaar

 1 0  1

 

diensthoofd/milieuambtenaar

 1 0  1

 

conservator/bibliothecaris

1  0  1

 

coördinator ouderenbeleid

 1  0  1

 

projectcoördinator

1  0

1

 

projectmanager

0

1

1

 

projectmanager communicatie

0

1

1

 

ICT-expert

 0

 2

 2

  coördinator 1  0  1
  expert 0 1 1

B4-B5

hoofddeskundige

 2  3  5
 

preventieadviseur

1 0 1
 

projectmanager

0 1 1

B1-B3

deskundige

 14  21 35
  deskundige / zwembadbeheerder 1 0 1
 

GIS-deskundige

 0  1  1
 

diensthoofd

0 1 1

 

sportpromotor

 0  1  1

 

jeugdconsulent

 0  2  2
 

diensthoofd-bibliothecaris

0 1 1

 

assistent-dienstleider

 0  1 1
 

mobiliteitsdeskundige

 0  1  1
  expert trage wegen  0  1  1

 

cultuurfunctionaris

 0  2

2

 

hoofd techniek en theaterprogrammatie 1  0  1

 

opbouwwerker

 0 1  1
 

evenementencoördinator

1  0  1

C4-C5

administratief hoofdmedewerker

3  0 3
 

administratief hoofdmedewerker (ondersteuning beleidsorganen)

1 0 1
 

noodplancoördinator

1 0 1

C1-C3

administratief medewerker

 12,6 21  33,6
  procesmedewerker 0 1 1

 

technisch medewerker

 1  0  1

 

bibliotheekassistent

 0  2  2
  evenementencoach  0  2  2
  toezichter/redder 0 14 14

C1-C3

ploegbaas

 4  1 5

D4

technisch medewerker

1  0  1

D1-D3

administratief assistent

 1  0  1

 

collectieverzorger

 0  1  1

 

magazijnier

 1  1  2

 

mecanicien

 1  0 1

 

geschoold arbeider

 3 33,5  36,5

 

geschoold arbeider-chauffeur

 0 11  11

 

polyvalent medewerker

0 6  6
 

buurtmedewerker

0

0,5

0,5
 

theatertechnicus

 0

4

   4

 

conciërge

 0

1

 1

E1-E3

technisch beambte

 0

     18,78    18,78

 

 

 

 

 

 

TOTAAL

66,6

167,28

233,88

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§2. De aangepaste [1] personeelsformatie van het OCMW van Aarschot behoudens diensten en instellingen, wordt vastgesteld als volgt:

functionele loopbaan

graadbenaming

statutaire formatie

contractuele formatie

TOTAAL

 

 

aantal VTE

aantal VTE

aantal VTE

A1a-A3a

departementshoofd

0

1

1

 

stafmedewerker

1

0

1

 

projectcoördinator

1

0

1

B4-B5

hoofddeskundige

2

1

3

B1-B3

deskundige

0

2

2

  diversiteitsambtenaar

0

1

1

 

maatschappelijk werker

10 (incl. 1 fiscale maribel)

4

14

 

arbeidstrajectbegeleider

0

0,5

0,5

C4-C5

administratief hoofdmedewerker (verzekeringen en ICT)

0

1

1

C1-C3

administratief medewerker

0

7

7

D1-D3

logistiek assistent

0

6

6

E1-E3

poetshulp

0

0,5

0,5

 

TOTAAL

14

         24

38

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[1] De aanpassingen zijn in gele kleur gemarkeerd.


Artikel 3

§1. Het uitdovend kader (overgangsregeling) van de stad Aarschot wordt vastgesteld als volgt:

overgangsregeling

uitdovende graad

 

geblokkeerde graad

aantal

VTE

graadbenaming

functionele loopbaan

S/C

aantal

VTE

graadbenaming

functionele loopbaan

S/C

 1

adjunct-algemeen directeur

decretale graad

S

       

1

adjunct-financieel directeur

decretale graad

S

       
0,5 deskundige personeel B1-B3 S   0,5  deskundige personeel   B1-B3    C
 1   administratief medewerker personeel   C1-C3  S        
2 administratief medewerkers secretariaat  C1-C3  S        
1 administratief medewerker milieu en landbouw
C1-C3 S        

1

noodplanambtenaar

C1-C3

S

       
1 preventieadviseur B1-B3 S        
 1  administratief assistent communicatie  D1-D3  S        
 1  departementshoofd burgerzaken  A1a-A3a  S  1  departementshoofd burgerzaken  A1a-A3a  C
  einde detacheringsopdracht administratief medewerker EID     1 administratief medewerker burgerzaken C1-C3  C
 0,3  administratief hoofdmedewerker economie  C4-C5  S  0,3  deskundige economie  B1-B3  C
 1  cultuurfunctionaris-directeur  A1a-A3a  S        
 1  cultuurfunctionaris  A1a-A3a  S  1  cultuurfunctionaris  B1-B3  C
 1  cultuurfunctionaris  B1-B3  S  1  cultuurfunctionaris  B1-B3  C
 1  administratief medewerker cultuurcentrum  C1-C3  S        
 2  assistent-dienstleider  B1-B3  S  1  assistent-dienstleider  B1-B3  C
 1  administratief medewerker bibliotheek  C1-C3  S  1  administratief medewerker bibliotheek
 C1-C3  C
 1,74  bibliotheekassistent  C1-C3  S        
 1,34 bibliotheekassistent  C1-C3 S  1,34 bibliotheekassistent C1-C3 C
 1  collectieverzorger  D1-D3  S  1  collectieverzorger  D1-D3  C
 1  administratief medewerker jeugd  C1-C3  S  1  administratief medewerker jeugd  C1-C3  C
 1  departementshoofd sport  A1a-A3a  S        
 1  sportfunctionaris  B1-B3  S        
 1  administratief medewerker sport  C1-C3  S        
1  toezichter  D1-D3  S 1  toezichter/redder C1-C3  C
1 administratief medewerker ruimtelijke ordening en stedenbouw
C1-C3 S 1 administratief medewerker omgeving C1-C3 C
 1  deskundige DKO  B1-B3  S        
 1  administratief medewerker DKO  C1-C3  S        
 1  gezins- en bejaardenconsulent  C1-C3  S        
 1  deskundige sociaal huis  B1-B3  S  1  deskundige samenleven  B1-B3  C
 0,26  dierenarts  A6a  S        
 1  deskundige/groenambtenaar  B1-B3  S  1  deskundige  B1-B3  C
 1  administratief medewerker toerisme  C1-C3  S        
4 ploegbaas D4-D5 S        
 1  geschoold arbeider-chauffeur rein-en ruimdienst  D1-D3  S

1

geschoold arbeider-chauffeur rein- en ruimdienst

 D1-D3

 C
 1  arbeider rein-en ruimdienst  E1-E3  S        
2 geschoold arbeider-chauffeur groen-en begraafplaatsten D1-D3 S

2

geschoold arbeider-chauffeur groen-en begraafplaatsen

 D1-D3

 C
 1  geschoold arbeider groen-en begraafplaatsen  D1-D3  S  1  geschoold arbeider groen-en begraafplaatsen  D1-D3  C
 3  geschoold arbeider gebouwen  D1-D3  S  3

 geschoold arbeider gebouwen

 D1-D3  C
 3  geschoold arbeider-chauffeur verkeer en logistiek

 D1-D3

 

 S  3  geschoold arbeider-chauffeur verkeer en logistiek  D1-D3  C

 

§2. De afgeschafte betrekkingen bij de stad Aarschot zijn vastgesteld als volgt:

afgeschafte betrekkingen

aantal

VTE

graadbenaming

functionele loopbaan

S/C

 1

departementshoofd verzelfstandiging (financiën)

A1a-A3a

S

1 deskundige verzelfstandiging (financiën)  B1-B3

S

 

§3. Het uitdovend kader (overgangsregeling) van het OCMW van Aarschot - behoudens diensten en instellingen - wordt vastgesteld als volgt:

 

 overgangsregeling

uitdovende graad

 

geblokkeerde graad

aantal

VTE

graadbenaming

functionele loopbaan

S/C

aantal

VTE

graadbenaming

functionele loopbaan

S/C

1

departemenshoofd

A1a-A3a

S

1

departementshoofd

A1a-A3a

C

1

diensthoofd

   B4-B5

S

1

hoofddeskundige

 B4-B5

C

1

diensthoofd financiën

   B4-B5

  S        

1

deskundige financiën

B1-B3

S

       

1

deskundige personeel

B1-B3

S

1 deskundige personeel B1-B3  C

4

administratief medewerker

C1-C3

S

3,70

administratief medewerker

C1-C3

C

1

geschoold arbeider

D1-D3

S

1

logistiek assistent

D1-D3

C

 

Artikel 4

De personeelsformatie van het kabinetspersoneel ter ondersteuning van het college van burgemeester en schepenen is vastgesteld als volgt:

functionele loopbaan

graadbenaming

statutaire formatie

contractuele formatie

TOTAAL

 

 

aantal VTE

aantal VTE

aantal VTE

A1a-A3a

kabinetsmedewerker (beleidsmedewerker)

0

1

1

         
  TOTAAL

0

1

1

 





Artikel 5

Het aangepaste organogram van stad/OCMW Aarschot - behoudens diensten en instellingen - met bijhorende detailoverzicht, zoals gevoegd in bijlage 2 (schematische voorstelling) en bijlage 3 (detailoverzicht) bij dit besluit, waarbij ook de betrekkingen zijn opgenomen waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden, wordt goedgekeurd.