Raadslid Wendy De Rijk afwezig vanaf agendapunt 3 - Overeenkomst tussen het OCMW Aarschot en het AGB Aarschot mbt de terbeschikkingstelling en het gebruik van het Dienstencentrum (incl. Capucienenklooster)
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt haar deel van de jaarrekening 2022 vast, zoals in bijlage toegevoegd. Een afschrift van de vastgestelde jaarrekening wordt onmiddellijk in een digitaal bestand bezorgd aan de Vlaamse Regering.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hebben op 12 december 2019 hun beleids- en financiële planning vastgelegd in een meerjarenplan voor de periode 2020 tot 2025. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hebben in zitting van 17 september 2020, 10 december 2020, 24 juni 2021, 16 december 2021 en 15 december 2022 de aanpassingen van het meerjarenplan goedgekeurd.
Op basis van de resultaten van het boekjaar 2022 werd de jaarrekening voor de stad Aarschot en het OCMW Aarschot opgemaakt. Vermits elke rechtspersoon (stad en OCMW) voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, wordt de jaarrekening, zie bijlage, voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst het eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening, dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld.
In toepassing van de bepalingen van het decreet lokaal bestuur werd het ontwerp van de jaarrekening op 7 juni 2023 aan de raadsleden bezorgd.
Voorstel van besluit:
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt haar deel van de jaarrekening 2022 vast, zoals in bijlage toegevoegd.
Gelet op het ontwerp van jaarrekening over het dienstjaar 2022 van de stad & OCMW Aarschot. De jaarrekening over het boekjaar 2022 sluit af met de volgende resultaten:
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt haar deel van de jaarrekening 2022 vast, zoals in bijlage toegevoegd.
Artikel 2
Een afschrift van de vastgestelde jaarrekening wordt onmiddellijk in een digitaal bestand bezorgd aan de Vlaamse Regering.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt haar deel van de aanpassing van het meerjarenplan 1 - 2023 vast, zoals in bijlage toegevoegd.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hebben op 12 december 2019 hun beleids- en financiële planning vastgelegd in een meerjarenplan voor de periode 2020 tot 2025. Gelet op de noodzaak tot wijziging van het meerjarenplan wordt het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan, zie bijlage, voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst het eigen deel van de aanpassing van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan, die de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing van het meerjarenplan definitief is vastgesteld. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel definitief vastgesteld.
Het meerjarenplan vormt de basis voor het beleid van het bestuur. Het budget is geen afzonderlijk beleidsrapport meer, maar wordt geïntegreerd in het meerjarenplan.
Vermits elke rechtspersoon (stad en OCMW) voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan wel een duidelijk onderscheid tussen de kredieten van de stad en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (M3), waarin de kredieten voor de stad en het OCMW apart worden opgenomen.
Omdat de stad en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financieel evenwicht voor de twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld. Het meerjarenplan is financieel in evenwicht als het voldoet aan de volgende voorwaarden:
De twee bovenvermelde normen worden aangevuld met indicatoren over het geconsolideerd financieel evenwicht en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge. Dit zijn evenwel geen afdwingbare normen.
In toepassing van de bepalingen van het decreet lokaal bestuur werd het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan op 7 juni 2023 aan de raadsleden bezorgd.
Voorstel van besluit:
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt haar deel van de aanpassing van het meerjarenplan 1 - 2023 vast, zoals in bijlage toegevoegd.
Gelet op
Het meerjarenplan vormt de basis voor het beleid van het bestuur. Gelet op de noodzaak tot wijziging van het meerjarenplan wordt het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan, zie bijlage, voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Het budget is geen afzonderlijk beleidsrapport meer, maar wordt geïntegreerd in het meerjarenplan.
De aanpassing van het meerjarenplan, zie bijlage, bestaat uit 5 onderdelen:
De kerncijfers van het meerjarenplan, zoals terug te vinden in het document M2 (staat van het financieel evenwicht):
Budgettair resultaat
|
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Exploitatiesaldo |
6.122.851 | 5.346.188 | 1.906.714 | 2.973.802 | 1.896.879 | 3.177.232 |
Investeringssaldo |
-3.619.895 | -6.366.810 | -6.930.257 | -16.665.569 | -15.488.317 | -12.089.459 |
Financieringssaldo |
2.386.731 | -1.302.768 | -2.466.254 | 15.934.076 | 8.445.451 | 8.912.224 |
Budgettair resultaat van het boekjaar |
4.889.687 | -2.323.391 | -7.489.797 | 2.242.309 | -5.145.987 | -4 |
|
|
|
|
|
|
|
Beschikbaar budgettair resultaat |
12.716.880 | 10.393.489 | 2.903.692 |
5.146.0001 |
14 | 10 |
|
|
|
|
|
|
|
Autofinancieringsmarge |
4.538.617 | 3.942.045 | 432.049 |
1.448.113 | 112.584 | 907.871 |
|
|
|
|
|
|
|
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
4.327.902 | 3.402.549 |
97.886 | 1.293.734 | -1.063.328 | -456.821 |
Het meerjarenplan is financieel in evenwicht als het voldoet aan de volgende voorwaarden:
Geconsolideerd financieel evenwicht
|
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Totaal beschikbaar budgettair resultaat |
12.898.338 | 10.586.083 | 3.306.833 | 5.615.890 | 464.179 | 448.351 |
|
|
|
|
|
|
|
Totale autofinancieringsmarge |
4.110.942 |
3.569.883 | 686.088 | 1.514.861 | 106.860 | 892.047 |
|
|
|
|
|
|
|
Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
3.537.552 | 2.602.369 |
-10.363 | 898.630 | -1.529.248 | -937.227 |
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt haar deel van de aanpassing van het meerjarenplan 1 - 2023 vast, zoals in bijlage toegevoegd.
De voorzitter schorst de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn om de vergadering van de gemeenteraad verder te zetten.
De vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voortgezet na afhandeling van de openbare vergadering van de gemeenteraad.
De voorzitter schorst de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn om de vergadering van de gemeenteraad verder te zetten.
De vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voortgezet na afhandeling van de openbare vergadering van de gemeenteraad.
De overeenkomst tussen het OCMW Aarschot en het AGB Aarschot voor de terbeschikkingstelling en het gebruik van het Dienstencentrum (incl. Capucienenklooster) wordt goedgekeurd
De raad gaf op 15 december 2022 de goedkeuring aan de overeenkomst tussen AGB Aarschot en OCMW Aarschot m.b.t. de terbeschikkingstelling en het gebruik van het Dienstencentrum (incl. Capucienenklooster). Op het moment van vastlegging van de prijszetting werd uitgegaan van een inschatting van de prijzen voor energie zoals die op dat moment beschikbaar waren. Sinds begin 2023 zijn de prijzen voor energie echter sterk gedaald. De prijszetting voor de terbeschikkingstelling en het gebruik van het Dienstencentrum (incl. Capucienenklooster) kan dus ook verlaagd worden.
Gelet op
Overwegende dat op het moment van vastlegging van de prijszetting werd uitgegaan van een inschatting van de prijzen voor energie zoals die op dat moment beschikbaar waren. Sinds begin 2023 zijn de prijzen voor energie echter sterk gedaald. De prijszetting voor de terbeschikkingstelling en het gebruik van het Dienstencentrum (incl. Capucienenklooster) kan dus ook verlaagd worden.
Visum ‘overeenkomst m.b.t. de terbeschikkingstelling en het gebruik van het dienstencentrum (incl. Capucienenklooster)’
Component ‘Voorafgaande kredietcontrole’
In het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW Aarschot is vanaf 2023 jaarlijks een krediet voorzien van 648.669,26 euro (incl. BTW), op raming MJP104229 (OCMW) en ramingen MJP101761 en MJP105475 (stad), BBC–actie AC000090 – ARK 61507000 ‘Gebruiksvergoeding dienstencentrum’.
De gebruiksvergoeding, zoals aangegeven in de overeenkomst, bedraagt, 5.307,82 euro (excl. BTW) per jaar en per toegewezen werkplek. Uitgaande van 101 werkplekken voor stad en OCMW bedraagt de kost voor de terbeschikkingstelling en het gebruik van het dienstencentrum (incl. Capucienenklooster) 648.668,68 euro (incl. 21% BTW).
Er is dus voldoende krediet beschikbaar voor het aangaan van de overeenkomst m.b.t. de terbeschikkingstelling en het gebruik van het dienstencentrum (incl. Capucienenklooster).
Component ‘ Wetmatigheidscontrole die voorafgaat aan de verbintenis’
Uit het onderzoek van de documenten blijken er geen strijdigheden met de wettelijke voorschriften.
Artikel 1
De bijgevoegde overeenkomst tussen het AGB Aarschot en het OCMW Aarschot m.b.t. de terbeschikkingstelling en het gebruik van het Dienstencentrum (incl. Capucienenklooster) gedurende de periode 1 januari 2023 t.e.m. 31 december 2025 wordt goedgekeurd. Deze overeenkomst vervangt de overeenkomst zoals goedgekeurd door de raad van bestuur op 15 december 2022.
Artikel 2
Het Vast Bureau, voor wie optreden mevrouw Gwendolyn Rutten, burgemeester en mevrouw Christi Van Calster, algemeen directeur, wordt gemachtigd de overeenkomst tot terbeschikkingstelling en gebruik van het Dienstencentrum (incl. Capucienenklooster) rechtsgeldig te ondertekenen.
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van IGO div op 23.06.2023. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
IGO div organiseert op 23.06.2023 om 17u30 een algemene vergadering met volgende agendapunten:
De raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 14.03.2019 stelde raadslid Kurt Lemmens en raadslid Wendy De Rijck aan als respectievelijk afgevaardigd vertegenwoordiger en plaatsvervangend afgevaardigde van de stad Aarschot in de algemene vergaderingen van IGO en dit voor de duur van de legislatuur.
Gelet op
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agenda van de algemene vergadering van IGO div op 23.06.2023 goed.
Artikel 2
Raadslid Kurt Lemmens en raadslid Wendy De Rijck worden aangeduid als respectievelijk afgevaardigd vertegenwoordiger en plaatsvervangend afgevaardigde om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot deze algemene vergadering van IGO div te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde gewone algemene vergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger aan in de toewijzingsraad woonmaatschappij KANVAZ.
De sociale huisvestingsmaatschappij/ de woonmaatschappij KANVAZ vraagt om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het (deel)werkingsgebied Y.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om mevr. Stien Van der Auwera en mevr. Magaly Knapen aan te duiden als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De sociale huisvestingsmaatschappij/ de woonmaatschappij KANVAZ vraagt om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het (deel)werkingsgebied Y.
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.
In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te scheppen waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
Alle gemeenten in het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.
Beleidsmatige opdracht
De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.
Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.
Operationele opdracht
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Gelet op de resultaten van de geheime stemming voor de aanstelling van mevr. Stien Van der Auwera als vertegenwoordiger:
met 23 stemmen voor, 1 stem tegen en 0 onthoudingen;
Gelet op de resultaten van de geheime stemming voor de aanstelling van mevr. Magaly Knapen als plaatsvervangend vertegenwoordiger:
met 23 stemmen voor, 1 stem tegen en 0 onthoudingen;
Gelet op de resultaten van de geheime stemming voor de aanstelling van mevr. Stien Van der Auwera als vertegenwoordiger:
met 23 stemmen voor, 1 stem tegen en 0 onthoudingen;
Gelet op de resultaten van de geheime stemming voor de aanstelling van mevr. Magaly Knapen als plaatsvervangend vertegenwoordiger:
met 23 stemmen voor, 1 stem tegen en 0 onthoudingen;
Artikel 1
Mevr. Stien Van der Auwera, Oude Mechelsebaan 260, 3200 Aarschot, wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om de stad te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het (deel)werkingsgebied Y.
Artikel 2
Mevr. Magaly Knapen, Geburestraat 4/B, 3200 Aarschot wordt aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger om de stad te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het (deel)werkingsgebied Y.
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Cnuz en de buitengewone algemene vergaderingen CNUZ, SWAL en Diest Uitbreiding op 26.06.2023. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Stad Aarschot is aandeelhouder van de cvba Cnuz.
Bij mail van 5 juni 2023 meldt CNUZ dat, teneinde te voldoen aan de termijnen van het Wetboek van Vennootschappen Verenigingen gedurende dewelke de verslagen op voorhand beschikbaar dienen te zien, de algemene vergadering dient uitgesteld te worden naar maandag 26 juni 2023.
De buitengewone algemene vergaderingen vinden plaats 26 juni 2023 in het kantoor van CNUZ, te 3300 Tienen, Menegaard 21 met navermelde agenda’s.
Hoofdstuk I – Buitengewone algemene vergadering CNUZ
Hoofdstuk II – Buitengewone algemene vergaderingen CNUZ, SWAL en Diest Uitbreiding
De raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 25.04.2019 stelde de heer Guy Van den Broeck aan als volmachtdrager van de stad Aarschot in de algemene vergaderingen van de cvba Cnuz.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt verzocht opnieuw -ter vervanging van het besluit van 11 mei 2023- zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van de cv Cnuz op 26.06.2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Bij mail van 5 juni 2023 meldt CNUZ dat de buitengewone algemene vergadering van CNUZ en de buitengewone algemene vergaderingen CNUZ, SWAL en Diest uitbreiding uitgesteld worden naar maandag 26 juni 2023.
De aandeelhouders, bestuurders en de commissaris van de Vennootschap worden uitgenodigd om de buitengewone algemene vergadering van de Vennootschap bij te wonen, die op 26 juni 2023 om 19.30 uur zal beraadslagen en beslissen over de navermelde agenda’s.
Hoofdstuk I – Buitengewone algemene vergadering CNUZ
Hoofdstuk II – Buitengewone algemene vergaderingen CNUZ, SWAL en Diest Uitbreiding
De documenten voor de vergadering zijn terug te vinden via de oorspronkelijke link: KANVAZ - BAV 20-06-2023
De raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 25.04.2019 stelde de heer Guy Van den Broeck aan als volmachtdrager van de stad Aarschot in de algemene vergaderingen van de cvba Cnuz.
De raad voor maatschappelijk wezlijn wordt verzocht opnieuw -ter vervanging van het besluit van 11 mei 2023- zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van de cv Cnuz op 26.06.2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist goedkeuring te verlenen aan voormelde agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Cnuz en de buitengewone algemene vergaderingen CNUZ, SWAL en Diest Uitbreiding op 26.06.2023.
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Cnuz en de buitengewone algemene vergaderingen CNUZ, SWAL en Diest Uitbreiding op 26.06.2023 te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergaderingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot, behoudens diensten en instellingen, zoals gevoegd in bijlage bij het besluit, goed.
In zitting van 10 februari 2022 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot goed. De personeelsformatie is een veranderlijk beheersinstrument dat de personele middelen vaststelt voor de uitvoering van het beleid. Hoewel het decreet lokaal bestuur de personeelsformatie niet meer oplegt als verplicht instrument, blijft het vaststellen van de (aanpassingen aan) de personeelsformatie aangewezen en noodzakelijk zolang de raad - of, na delegatie, het bevoegde orgaan - de personeelsformatie niet opheft of door een ander systeem vervangt. De betrekkingen voor het kabinetspersoneel zijn ook door de raad vastgesteld in de personeelsformatie. Het organogram geeft op schematische wijze een overzicht van de indelingsstructuur en verhoudingen binnen en tussen de diverse departementen en diensten, waarbij ook de betrekkingen zijn opgenomen waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
Op 11 mei 2023 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het personeelsplan voor de diensten en instellingen goed. Dit plan vervangt de personeelsformatie voor de diensten en instellingen en geeft een streefkader aan van het aantal medewerkers per discipline. In onderhavig dossier wordt bijgevolg abstractie gemaakt van de diensten en instellingen.
De personeelsformatie en het organogram worden op regelmatige basis getoetst aan de noden en behoeften van onze organisatie met het oog op het realiseren van de beleidsdoelstellingen in het meerjarenplan en in het belang van de verdere uitbouw van de organisatiebeheersing. In dit verband worden bijgevoegde aanpassingen aan het organogram en de personeelsformatie van stad/OCMW Aarschot behoudens diensten en instellingen voorgesteld.
Voorliggende voorstellen werden behandeld en goedgekeurd door het vast bureau op 31 maart 2023, voorgelegd aan en goedgekeurd door het managementteam op 9 mei 2023 en goedgekeurd door het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité tijdens de vergadering van 17 april 2023.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt dan ook voorgesteld om hiermee in te stemmen.
Gelet op
In zitting van 10 februari 2022 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot goed. De personeelsformatie is een veranderlijk beheersinstrument dat de personele middelen vaststelt voor de uitvoering van het beleid. Hoewel het decreet lokaal bestuur de personeelsformatie niet meer oplegt als verplicht instrument, blijft het vaststellen van de (aanpassingen aan) de personeelsformatie aangewezen en noodzakelijk zolang de raad - of, na delegatie, het bevoegde orgaan - de personeelsformatie niet opheft of door een ander systeem vervangt. De betrekkingen voor het kabinetspersoneel zijn ook door de raad vastgesteld in de personeelsformatie. Het organogram geeft op schematische wijze een overzicht van de indelingsstructuur en verhoudingen binnen en tussen de diverse departementen en diensten, waarbij ook de betrekkingen zijn opgenomen waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
Op 11 mei 2023 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het personeelsplan voor de diensten en instellingen goed. Dit plan vervangt de personeelsformatie voor de diensten en instellingen en geeft een streefkader aan van het aantal medewerkers per discipline. In onderhavig dossier wordt bijgevolg abstractie gemaakt van de diensten en instellingen.
De personeelsformatie en het organogram worden op regelmatige basis getoetst aan de noden en behoeften van onze organisatie met het oog op het realiseren van de beleidsdoelstellingen in het meerjarenplan en in het belang van de verdere uitbouw van de organisatiebeheersing. In dit verband worden bijgevoegde aanpassingen aan het organogram en de personeelsformatie van stad/OCMW Aarschot behoudens diensten en instellingen voorgesteld.
Voorliggende voorstellen werden behandeld en goedgekeurd door het vast bureau op 31 maart 2023, voorgelegd aan en goedgekeurd door het managementteam op 9 mei 2023 en goedgekeurd door het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité tijdens de vergadering van 17 april 2023.
De financiële implicaties van voorliggende voorstellen werden, zoals vermeld in bijlage 1 bij dit besluit en bevestigd door het departement financiën, opgenomen in het voorstel tot vaststelling van aanpassing meerjarenplan stad/OCMW 1-2023, deel OCMW, dat ter zitting van 22 juni 2023 ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 1
De aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot behoudens diensten en instellingen, zoals gevoegd in bijlage 1 bij dit besluit, worden goedgekeurd.
Artikel 2
§1. De aangepaste [1] personeelsformatie van de stad Aarschot wordt vastgesteld als volgt:
functionele loopbaan |
graadbenaming |
statutaire formatie |
contractuele formatie |
TOTAAL |
|
|
aantal VTE |
aantal VTE |
aantal VTE |
decretale graad |
algemeen directeur |
1 |
0 |
1 |
decretale graad |
financieel directeur |
1 |
0 |
1 |
A5a-A5b |
departementshoofd |
3 |
0 |
3 |
A4a-A4b |
departementshoofd |
1 | 0 | 1 |
A1a-A3a |
departementshoofd |
4 | 3 | 7 |
|
diensthoofd |
1 | 2 | 3 |
omgevingsambtenaar |
0 | 1 | 1 | |
ruimtelijk planner-expert |
0 | 1 | 1 | |
archivaris |
0 | 0,5 | 0,5 | |
|
diensthoofd/omgevingsambtenaar |
1 | 0 | 1 |
|
diensthoofd/milieuambtenaar |
1 | 0 | 1 |
|
conservator/bibliothecaris |
1 | 0 | 1 |
|
coördinator ouderenbeleid |
1 | 0 | 1 |
|
projectcoördinator |
1 | 0 | 1 |
projectmanager |
0 |
1 |
1 |
|
projectmanager communicatie |
0 |
1 |
1 |
|
|
ICT-expert |
0 |
2 |
2 |
coördinator | 1 | 0 | 1 | |
expert | 0 | 1 | 1 | |
B4-B5 |
hoofddeskundige |
2 | 3 | 5 |
preventieadviseur |
1 | 0 | 1 | |
projectmanager |
0 | 1 | 1 | |
B1-B3 |
deskundige |
14 | 21 | 35 |
deskundige / zwembadbeheerder | 1 | 0 | 1 | |
GIS-deskundige |
0 | 1 | 1 | |
diensthoofd |
0 | 1 | 1 | |
|
sportpromotor |
0 | 1 | 1 |
|
jeugdconsulent |
0 | 2 | 2 |
diensthoofd-bibliothecaris |
0 | 1 | 1 | |
|
assistent-dienstleider |
0 | 1 | 1 |
mobiliteitsdeskundige |
0 | 1 | 1 | |
expert trage wegen | 0 | 1 | 1 | |
|
cultuurfunctionaris |
0 | 2 | 2 |
|
hoofd techniek en theaterprogrammatie | 1 | 0 | 1 |
|
opbouwwerker |
0 | 1 | 1 |
evenementencoördinator |
1 | 0 | 1 | |
C4-C5 |
administratief hoofdmedewerker |
3 | 0 | 3 |
administratief hoofdmedewerker (ondersteuning beleidsorganen) |
1 | 0 | 1 | |
noodplancoördinator |
1 | 0 | 1 | |
C1-C3 |
administratief medewerker |
12,6 | 21 | 33,6 |
procesmedewerker | 0 | 1 | 1 | |
|
technisch medewerker |
1 | 0 | 1 |
|
bibliotheekassistent |
0 | 2 | 2 |
evenementencoach | 0 | 2 | 2 | |
toezichter/redder | 0 | 14 | 14 | |
C1-C3 |
ploegbaas |
4 | 1 | 5 |
D4 |
technisch medewerker |
1 | 0 | 1 |
D1-D3 |
administratief assistent |
1 | 0 | 1 |
|
collectieverzorger |
0 | 1 | 1 |
|
magazijnier |
1 | 1 | 2 |
|
mecanicien |
1 | 0 | 1 |
|
geschoold arbeider |
3 | 33,5 | 36,5 |
|
geschoold arbeider-chauffeur |
0 | 11 | 11 |
|
polyvalent medewerker |
0 | 6 | 6 |
buurtmedewerker |
0 | 0,5 |
0,5 | |
theatertechnicus |
0 | 4 |
4 | |
|
conciërge |
0 | 1 |
1 |
E1-E3 |
technisch beambte |
0 |
18,78 | 18,78 |
|
|
|
|
|
|
TOTAAL |
66,6 |
167,28 |
233,88 |
§2. De aangepaste [1] personeelsformatie van het OCMW van Aarschot behoudens diensten en instellingen, wordt vastgesteld als volgt:
functionele loopbaan |
graadbenaming |
statutaire formatie |
contractuele formatie |
TOTAAL |
|
|
aantal VTE |
aantal VTE |
aantal VTE |
A1a-A3a |
departementshoofd |
0 |
1 |
1 |
stafmedewerker |
1 |
0 |
1 |
|
|
projectcoördinator |
1 |
0 |
1 |
B4-B5 |
hoofddeskundige |
2 |
1 |
3 |
B1-B3 |
deskundige |
0 |
2 |
2 |
diversiteitsambtenaar | 0 |
1 |
1 |
|
|
maatschappelijk werker |
10 (incl. 1 fiscale maribel) |
4 |
14 |
|
arbeidstrajectbegeleider |
0 |
0,5 |
0,5 |
C4-C5 |
administratief hoofdmedewerker (verzekeringen en ICT) |
0 |
1 |
1 |
C1-C3 |
administratief medewerker |
0 |
7 |
7 |
D1-D3 |
logistiek assistent |
0 |
6 |
6 |
E1-E3 |
poetshulp |
0 |
0,5 |
0,5 |
|
TOTAAL |
14 |
24 | 38 |
[1] De aanpassingen zijn in gele kleur gemarkeerd.
Artikel 3
§1. Het uitdovend kader (overgangsregeling) van de stad Aarschot wordt vastgesteld als volgt:
overgangsregeling |
|||||||
uitdovende graad
|
geblokkeerde graad |
||||||
aantal VTE |
graadbenaming |
functionele loopbaan |
S/C |
aantal VTE |
graadbenaming |
functionele loopbaan |
S/C |
1 |
adjunct-algemeen directeur |
decretale graad |
S |
||||
1 |
adjunct-financieel directeur |
decretale graad |
S |
||||
0,5 | deskundige personeel | B1-B3 | S | 0,5 | deskundige personeel | B1-B3 | C |
1 | administratief medewerker personeel | C1-C3 | S | ||||
2 | administratief medewerkers secretariaat | C1-C3 | S | ||||
1 | administratief medewerker milieu en landbouw |
C1-C3 | S | ||||
1 |
noodplanambtenaar |
C1-C3 |
S |
||||
1 | preventieadviseur | B1-B3 | S | ||||
1 | administratief assistent communicatie | D1-D3 | S | ||||
1 | departementshoofd burgerzaken | A1a-A3a | S | 1 | departementshoofd burgerzaken | A1a-A3a | C |
einde detacheringsopdracht administratief medewerker EID | 1 | administratief medewerker burgerzaken | C1-C3 | C | |||
0,3 | administratief hoofdmedewerker economie | C4-C5 | S | 0,3 | deskundige economie | B1-B3 | C |
1 | cultuurfunctionaris-directeur | A1a-A3a | S | ||||
1 | cultuurfunctionaris | A1a-A3a | S | 1 | cultuurfunctionaris | B1-B3 | C |
1 | cultuurfunctionaris | B1-B3 | S | 1 | cultuurfunctionaris | B1-B3 | C |
1 | administratief medewerker cultuurcentrum | C1-C3 | S | ||||
2 | assistent-dienstleider | B1-B3 | S | 1 | assistent-dienstleider | B1-B3 | C |
1 | administratief medewerker bibliotheek | C1-C3 | S | 1 | administratief medewerker bibliotheek |
C1-C3 | C |
1,74 | bibliotheekassistent | C1-C3 | S | ||||
1,34 | bibliotheekassistent | C1-C3 | S | 1,34 | bibliotheekassistent | C1-C3 | C |
1 | collectieverzorger | D1-D3 | S | 1 | collectieverzorger | D1-D3 | C |
1 | administratief medewerker jeugd | C1-C3 | S | 1 | administratief medewerker jeugd | C1-C3 | C |
1 | departementshoofd sport | A1a-A3a | S | ||||
1 | sportfunctionaris | B1-B3 | S | ||||
1 | administratief medewerker sport | C1-C3 | S | ||||
1 | toezichter | D1-D3 | S | 1 | toezichter/redder | C1-C3 | C |
1 | administratief medewerker ruimtelijke ordening en stedenbouw |
C1-C3 | S | 1 | administratief medewerker omgeving | C1-C3 | C |
1 | deskundige DKO | B1-B3 | S | ||||
1 | administratief medewerker DKO | C1-C3 | S | ||||
1 | gezins- en bejaardenconsulent | C1-C3 | S | ||||
1 | deskundige sociaal huis | B1-B3 | S | 1 | deskundige samenleven | B1-B3 | C |
0,26 | dierenarts | A6a | S | ||||
1 | deskundige/groenambtenaar | B1-B3 | S | 1 | deskundige | B1-B3 | C |
1 | administratief medewerker toerisme | C1-C3 | S | ||||
4 | ploegbaas | D4-D5 | S | ||||
1 | geschoold arbeider-chauffeur rein-en ruimdienst | D1-D3 | S | 1 |
geschoold arbeider-chauffeur rein- en ruimdienst |
D1-D3 |
C |
1 | arbeider rein-en ruimdienst | E1-E3 | S | ||||
2 | geschoold arbeider-chauffeur groen-en begraafplaatsten | D1-D3 | S | 2 |
geschoold arbeider-chauffeur groen-en begraafplaatsen |
D1-D3 |
C |
1 | geschoold arbeider groen-en begraafplaatsen | D1-D3 | S | 1 | geschoold arbeider groen-en begraafplaatsen | D1-D3 | C |
3 | geschoold arbeider gebouwen | D1-D3 | S | 3 | geschoold arbeider gebouwen |
D1-D3 | C |
3 | geschoold arbeider-chauffeur verkeer en logistiek | D1-D3
|
S | 3 | geschoold arbeider-chauffeur verkeer en logistiek | D1-D3 | C |
§2. De afgeschafte betrekkingen bij de stad Aarschot zijn vastgesteld als volgt:
afgeschafte betrekkingen | |||
aantal VTE |
graadbenaming |
functionele loopbaan |
S/C |
1 |
departementshoofd verzelfstandiging (financiën) |
A1a-A3a |
S |
1 | deskundige verzelfstandiging (financiën) | B1-B3 | S |
§3. Het uitdovend kader (overgangsregeling) van het OCMW van Aarschot - behoudens diensten en instellingen - wordt vastgesteld als volgt:
overgangsregeling |
|||||||
uitdovende graad
|
geblokkeerde graad |
||||||
aantal VTE |
graadbenaming |
functionele loopbaan |
S/C |
aantal VTE |
graadbenaming |
functionele loopbaan |
S/C |
1 |
departemenshoofd |
A1a-A3a |
S |
1 |
departementshoofd |
A1a-A3a |
C |
1 |
diensthoofd |
B4-B5 |
S |
1 |
hoofddeskundige |
B4-B5 |
C |
1 |
diensthoofd financiën |
B4-B5 |
S | ||||
1 |
deskundige financiën |
B1-B3 |
S |
||||
1 |
deskundige personeel |
B1-B3 |
S |
1 | deskundige personeel | B1-B3 | C |
4 |
administratief medewerker |
C1-C3 |
S |
3,70 |
administratief medewerker |
C1-C3 |
C |
1 |
geschoold arbeider |
D1-D3 |
S |
1 |
logistiek assistent |
D1-D3 |
C |
Artikel 4
De personeelsformatie van het kabinetspersoneel ter ondersteuning van het college van burgemeester en schepenen is vastgesteld als volgt:
functionele loopbaan |
graadbenaming |
statutaire formatie |
contractuele formatie |
TOTAAL |
|
|
aantal VTE |
aantal VTE |
aantal VTE |
A1a-A3a |
kabinetsmedewerker (beleidsmedewerker) | 0 |
1 |
1 |
TOTAAL | 0 |
1 |
1 |
Artikel 5
Het aangepaste organogram van stad/OCMW Aarschot - behoudens diensten en instellingen - met bijhorende detailoverzicht, zoals gevoegd in bijlage 2 (schematische voorstelling) en bijlage 3 (detailoverzicht) bij dit besluit, waarbij ook de betrekkingen zijn opgenomen waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden, wordt goedgekeurd.
Notulen en zittingsverslag vergadering 11 mei 2023
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd door de raad van maatschappelijk welzijn in vergadering van 20.01.2022, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 11 mei 2023 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 11 mei 2023 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de raad voor openbaar welzijn.