De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de vaststelling van het kaderreglement inzake flexi-jobs goed.
De flexi-jobarbeidsovereenkomst werd ingevoerd door de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken. Op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze wet (1 december 2015), konden enkel de ondernemingen die ressorteren onder de horecasector een beroep doen op de flexi-job. Sinds 1 januari 2018 kan de flexi-jobarbeidsovereenkomst gesloten worden in andere, specifieke sectoren en kunnen de gepensioneerden eveneens flexi-jobarbeidsovereenkomsten sluiten. Vervolgens hebben de Programmawetten van 26 december 2022 en 29 december 2023 het toepassingsgebied van de flexi-job nog verder uitgebreid. Zo is het onder meer mogelijk om als lokaal bestuur in de zorgsector flexi-jobwerknemers te werk te stellen, maar dit is beperkt tot de ondersteunende jobs waarvoor geen specifiek zorgdiploma vereist is (keuken, onderhoud, poetshulp, administratie, …) en dus niet voor verplegende en verzorgende functies. Daarnaast werd het toepassingsgebied van het flexi-jobsysteem uitgebreid tot de openbare of private werkgevers en de werknemers die ze tewerkstellen als redder in publiek toegankelijke zwembaden en zwemvijvers of op het strand voor de werknemers die effectief een diploma van redder hebben en is het, conform het standpunt van de RSZ, ook mogelijk voor lokale besturen om flexi-jobwerknemers in te schakelen binnen het onderwijs (ook als er geen sprake is van een afzonderlijke juridische entiteit), waarbij een flexi-jobwerknemer onder meer kan werken als busbegeleider.
Een flexi-job is een tewerkstellingsvorm in toepassing van de bepalingen van voormelde wet van 16 november 2015 waarbij de voorwaarden en modaliteiten van deze wet worden gerespecteerd. Via het systeem van flexi-jobs kunnen gepensioneerden en bepaalde werknemers tegen gunstige voorwaarden een centje bijverdienen, terwijl werkgevers op een flexibele en voordelige manier extra personeel kunnen inzetten op piekmomenten. Zowel de persoon die bijklust als de werkgever doet zijn voordeel met het systeem van flexi-jobs. Wie bijklust in een flexi-job, betaalt op de extra inkomsten geen belastingen of sociale bijdragen. Het brutoloon is dus het nettoloon. De flexi-jobwerknemer bouwt bovendien sociale rechten (werkloosheidsuitkering, pensioen, vakantie ...) op. De werkgever betaalt een verlaagd tarief van werkgeversbijdragen boven op het loon van een flexi-jobwerknemer. Inzake de flexi-jobarbeidsovereenkomsten is er, naast de algemene regeling, voor bepaalde specifieke materies een bijzondere regeling van het arbeidsrecht van toepassing evenals een specifieke behandeling binnen de sociale zekerheid en de fiscaliteit. De wetgeving inzake welzijn op het werk is eveneens van toepassing op deze werknemers. Tevens geldt er een verplichting om sociaal overleg te plegen over de toepassing van de flexi-jobs voor elk kalenderjaar waarin er flexi-jobwerknemers tewerkgesteld worden.
Gelet op de vraag om de mogelijkheid tot het inschakelen van flexi-jobwerknemers te voorzien bij het OCMW Aarschot conform de wettelijke bepalingen en modaliteiten ter zake, in het licht van de nood aan bijkomende, situationele flexibiliteit ter ondersteuning van medewerkers en diensten in het belang van een kwaliteitsvolle en professionele dienstverlening zonder de reguliere tewerkstelling in het gedrang te brengen, gaat bijgevoegd het voorstel van kaderreglement ter zake.
Voorliggend voortel van kaderreglement is principieel goedgekeurd door het vast bureau op 07.03.2025 en door het managementteam op 22.04.2025. Het voorstel werd tevens voorgelegd aan de representatieve vakorganisaties tijdens de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité op 25.03.2025, resulterend in een gemotiveerd advies.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt dan ook voorgesteld om in te stemmen met voorliggend voorstel van kaderreglement inzake flexi-jobs.
De flexi-jobarbeidsovereenkomst werd ingevoerd door de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken. Op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze wet (1 december 2015), konden enkel de ondernemingen die ressorteren onder de horecasector een beroep doen op de flexi-job. Sinds 1 januari 2018 kan de flexi-jobarbeidsovereenkomst gesloten worden in andere, specifieke sectoren en kunnen de gepensioneerden eveneens flexi-jobarbeidsovereenkomsten sluiten. Vervolgens hebben de Programmawetten van 26 december 2022 en 29 december 2023 het toepassingsgebied van de flexi-job nog verder uitgebreid. Zo is het onder meer mogelijk om als lokaal bestuur in de zorgsector flexi-jobwerknemers te werk te stellen, maar dit is beperkt tot de ondersteunende jobs waarvoor geen specifiek zorgdiploma vereist is (keuken, onderhoud, poetshulp, administratie, …) en dus niet voor verplegende en verzorgende functies. Daarnaast werd het toepassingsgebied van het flexi-jobsysteem uitgebreid tot de openbare of private werkgevers en de werknemers die ze tewerkstellen als redder in publiek toegankelijke zwembaden en zwemvijvers of op het strand voor de werknemers die effectief een diploma van redder hebben en is het, conform het standpunt van de RSZ, ook mogelijk voor lokale besturen om flexi-jobwerknemers in te schakelen binnen het onderwijs (ook als er geen sprake is van een afzonderlijke juridische entiteit), waarbij een flexi-jobwerknemer onder meer kan werken als busbegeleider.
Een flexi-job is een tewerkstellingsvorm in toepassing van de bepalingen van voormelde wet van 16 november 2015 waarbij de voorwaarden en modaliteiten van deze wet worden gerespecteerd. Via het systeem van flexi-jobs kunnen gepensioneerden en bepaalde werknemers tegen gunstige voorwaarden een centje bijverdienen, terwijl werkgevers op een flexibele en voordelige manier extra personeel kunnen inzetten op piekmomenten. Zowel de persoon die bijklust als de werkgever doet zijn voordeel met het systeem van flexi-jobs. Wie bijklust in een flexi-job, betaalt op de extra inkomsten geen belastingen of sociale bijdragen. Het brutoloon is dus het nettoloon. De flexi-jobwerknemer bouwt bovendien sociale rechten (werkloosheidsuitkering, pensioen, vakantie ...) op. De werkgever betaalt een verlaagd tarief van werkgeversbijdragen boven op het loon van een flexi-jobwerknemer. Inzake de flexi-jobarbeidsovereenkomsten is er, naast de algemene regeling, voor bepaalde specifieke materies een bijzondere regeling van het arbeidsrecht van toepassing evenals een specifieke behandeling binnen de sociale zekerheid en de fiscaliteit. De wetgeving inzake welzijn op het werk is eveneens van toepassing op deze werknemers. Tevens geldt er een verplichting om sociaal overleg te plegen over de toepassing van de flexi-jobs voor elk kalenderjaar waarin er flexi-jobwerknemers tewerkgesteld worden.
Gelet op de vraag om de mogelijkheid tot het inschakelen van flexi-jobwerknemers te voorzien bij het OCMW Aarschot conform de wettelijke bepalingen en modaliteiten ter zake, in het licht van de nood aan bijkomende, situationele flexibiliteit ter ondersteuning van medewerkers en diensten in het belang van een kwaliteitsvolle en professionele dienstverlening zonder de reguliere tewerkstelling in het gedrang te brengen, gaat bijgevoegd het voorstel van kaderreglement ter zake.
Voorliggend voortel van kaderreglement is principieel goedgekeurd door het vast bureau op 07.03.2025 en door het managementteam op 22.04.2025. Het voorstel werd tevens voorgelegd aan de representatieve vakorganisaties tijdens de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité op 25.03.2025, resulterend in een gemotiveerd advies.
De financiering wordt voorzien middels aanwending/herschikking van de beschikbare personeelskredieten in het budget 2025 en het meerjarenplan.
Artikel 1
De vaststelling van het kaderreglement inzake flexi-jobs, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
De mogelijkheid tot het inschakelen van flexi-jobwerknemers bij het OCMW Aarschot wordt voorzien overeenkomstig de voorwaarden en modaliteiten opgenomen in voorliggend kaderreglement en conform de toepasselijke wettelijke bepalingen, bijzondere regelingen en administratieve formaliteiten ter zake.