Terug
Gepubliceerd op 28/04/2025

Besluit  OCMW-raad

do 24/04/2025 - 20:00

Vaststelling van het kaderreglement inzake flexi-jobs

Aanwezig: Isabelle Dehond, Voorzitter
Gwendolyn Rutten, Jill Schellens, Gerry Vranken, Annick Geyskens, Nicole Van Emelen, Ronny De Rijck, Kurt Lemmens, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Leo Janssens, Koen Nijs, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Thomas Salaets, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Marnik Jordens, Liesbeth Roelants, Ansje Vicca, Els Wouters, Elke Peeters, Berdien Verbruggen, Rozane De Cock, Joke Hoornaert, Julien Heylen, Klaartje Bruyninckx, Peggy de Jonge, Guido Vencken, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Christi Van Calster, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Nico Creces, lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de vaststelling van het kaderreglement inzake flexi-jobs goed. 

Toelichting

De flexi-jobarbeidsovereenkomst werd ingevoerd door de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken. Op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze wet (1 december 2015), konden enkel de ondernemingen die ressorteren onder de horecasector een beroep doen op de flexi-job.  Sinds 1 januari 2018 kan de flexi-jobarbeidsovereenkomst gesloten worden in andere, specifieke sectoren en kunnen de gepensioneerden eveneens flexi-jobarbeidsovereenkomsten sluiten. Vervolgens hebben de Programmawetten van 26 december 2022 en 29 december 2023 het toepassingsgebied van de flexi-job nog verder uitgebreid. Zo is het onder meer mogelijk om als lokaal bestuur in de zorgsector flexi-jobwerknemers te werk te stellen, maar dit is beperkt tot de ondersteunende jobs waarvoor geen specifiek zorgdiploma vereist is (keuken, onderhoud, poetshulp, administratie, …) en dus niet voor verplegende en verzorgende functies.  Daarnaast werd het toepassingsgebied van het flexi-jobsysteem uitgebreid tot de openbare of private werkgevers en de werknemers die ze tewerkstellen als redder in publiek toegankelijke zwembaden en zwemvijvers of op het strand voor de werknemers die effectief een diploma van redder hebben en is het, conform het standpunt van de RSZ, ook mogelijk voor lokale besturen om flexi-jobwerknemers in te schakelen binnen het onderwijs (ook als er geen sprake is van een afzonderlijke juridische entiteit), waarbij een flexi-jobwerknemer onder meer kan werken als busbegeleider.  

Een flexi-job is een tewerkstellingsvorm in toepassing van de bepalingen van voormelde wet van 16 november 2015  waarbij de voorwaarden en modaliteiten van deze wet worden gerespecteerd.  Via het systeem van flexi-jobs kunnen gepensioneerden en bepaalde werknemers tegen gunstige voorwaarden een centje bijverdienen, terwijl werkgevers op een flexibele en voordelige manier extra personeel kunnen inzetten op piekmomenten.  Zowel de persoon die bijklust als de werkgever doet zijn voordeel met het systeem van flexi-jobs. Wie bijklust in een flexi-job, betaalt op de extra inkomsten geen belastingen of sociale bijdragen. Het brutoloon is dus het nettoloon. De flexi-jobwerknemer bouwt bovendien sociale rechten (werkloosheidsuitkering, pensioen, vakantie ...) op.  De werkgever betaalt een verlaagd tarief van werkgeversbijdragen boven op het loon van een flexi-jobwerknemer.  Inzake de flexi-jobarbeidsovereenkomsten is er, naast de algemene regeling, voor bepaalde specifieke materies een bijzondere regeling van het arbeidsrecht van toepassing evenals een specifieke behandeling binnen de sociale zekerheid en de fiscaliteit. De wetgeving inzake welzijn op het werk is eveneens van toepassing op deze werknemers.  Tevens geldt er een verplichting om sociaal overleg te plegen over de toepassing van de flexi-jobs voor elk kalenderjaar waarin er flexi-jobwerknemers tewerkgesteld worden. 

Gelet op de vraag om de mogelijkheid tot het inschakelen van flexi-jobwerknemers te voorzien bij het OCMW Aarschot conform de wettelijke bepalingen en modaliteiten ter zake, in het licht van de nood aan bijkomende, situationele flexibiliteit ter ondersteuning van medewerkers en diensten in het belang van een kwaliteitsvolle en professionele dienstverlening zonder de reguliere tewerkstelling in het gedrang te brengen, gaat bijgevoegd het voorstel van kaderreglement ter zake. 

Voorliggend voortel van kaderreglement is principieel goedgekeurd door het vast bureau op 07.03.2025 en door het managementteam op 22.04.2025. Het voorstel werd tevens voorgelegd aan de representatieve vakorganisaties tijdens de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité op  25.03.2025, resulterend in een gemotiveerd advies.

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt dan ook voorgesteld om in te stemmen met voorliggend voorstel van kaderreglement inzake flexi-jobs.

 

 

Regelgeving
  • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
  • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
  • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 20.01.2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, zoals gewijzigd;
  • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.07.2014 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling algemeen en specifiek personeel en decretale graden, zoals laatst gewijzigd op 16.05.2024;
  • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.07.2014 houdende de vaststelling van het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel, zoals laatst gewijzigd op 16.05.2024;
  • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12.12.2019 houdende de vaststelling van de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot, gewijzigd op 11.06.2020, 10.12.2020, 24.06.2021, 10.02.2022 en - behoudens diensten en instellingen -  22.06.2023, 21.12.2023, 20.06.2024 en 13.02.2025;
  • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11.05.2023 houdende de goedkeuring van een personeelsplan ter vervanging van een personeelsformatie voor diensten en instellingen, zoals laatst gewijzigd op 18.04.2024 met verduidelijking op 12.09.2024;
  • de wet van 16.11.2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken;
  • de Programmawetten van 26.12.2022 en 29.12.2023;
  • het Koninklijk besluit van 18.04.2024 tot uitvoering van artikel 2, §§1 en 2 van de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, met betrekking tot het toepassingsgebied van de flexi-jobs;
Feiten, context en motivering

De flexi-jobarbeidsovereenkomst werd ingevoerd door de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken. Op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze wet (1 december 2015), konden enkel de ondernemingen die ressorteren onder de horecasector een beroep doen op de flexi-job.  Sinds 1 januari 2018 kan de flexi-jobarbeidsovereenkomst gesloten worden in andere, specifieke sectoren en kunnen de gepensioneerden eveneens flexi-jobarbeidsovereenkomsten sluiten. Vervolgens hebben de Programmawetten van 26 december 2022 en 29 december 2023 het toepassingsgebied van de flexi-job nog verder uitgebreid. Zo is het onder meer mogelijk om als lokaal bestuur in de zorgsector flexi-jobwerknemers te werk te stellen, maar dit is beperkt tot de ondersteunende jobs waarvoor geen specifiek zorgdiploma vereist is (keuken, onderhoud, poetshulp, administratie, …) en dus niet voor verplegende en verzorgende functies.  Daarnaast werd het toepassingsgebied van het flexi-jobsysteem uitgebreid tot de openbare of private werkgevers en de werknemers die ze tewerkstellen als redder in publiek toegankelijke zwembaden en zwemvijvers of op het strand voor de werknemers die effectief een diploma van redder hebben en is het, conform het standpunt van de RSZ, ook mogelijk voor lokale besturen om flexi-jobwerknemers in te schakelen binnen het onderwijs (ook als er geen sprake is van een afzonderlijke juridische entiteit), waarbij een flexi-jobwerknemer onder meer kan werken als busbegeleider.  

Een flexi-job is een tewerkstellingsvorm in toepassing van de bepalingen van voormelde wet van 16 november 2015  waarbij de voorwaarden en modaliteiten van deze wet worden gerespecteerd.  Via het systeem van flexi-jobs kunnen gepensioneerden en bepaalde werknemers tegen gunstige voorwaarden een centje bijverdienen, terwijl werkgevers op een flexibele en voordelige manier extra personeel kunnen inzetten op piekmomenten.  Zowel de persoon die bijklust als de werkgever doet zijn voordeel met het systeem van flexi-jobs. Wie bijklust in een flexi-job, betaalt op de extra inkomsten geen belastingen of sociale bijdragen. Het brutoloon is dus het nettoloon. De flexi-jobwerknemer bouwt bovendien sociale rechten (werkloosheidsuitkering, pensioen, vakantie ...) op.  De werkgever betaalt een verlaagd tarief van werkgeversbijdragen boven op het loon van een flexi-jobwerknemer.  Inzake de flexi-jobarbeidsovereenkomsten is er, naast de algemene regeling, voor bepaalde specifieke materies een bijzondere regeling van het arbeidsrecht van toepassing evenals een specifieke behandeling binnen de sociale zekerheid en de fiscaliteit. De wetgeving inzake welzijn op het werk is eveneens van toepassing op deze werknemers.  Tevens geldt er een verplichting om sociaal overleg te plegen over de toepassing van de flexi-jobs voor elk kalenderjaar waarin er flexi-jobwerknemers tewerkgesteld worden. 

Gelet op de vraag om de mogelijkheid tot het inschakelen van flexi-jobwerknemers te voorzien bij het OCMW Aarschot conform de wettelijke bepalingen en modaliteiten ter zake, in het licht van de nood aan bijkomende, situationele flexibiliteit ter ondersteuning van medewerkers en diensten in het belang van een kwaliteitsvolle en professionele dienstverlening zonder de reguliere tewerkstelling in het gedrang te brengen, gaat bijgevoegd het voorstel van kaderreglement ter zake. 

Voorliggend voortel van kaderreglement is principieel goedgekeurd door het vast bureau op 07.03.2025 en door het managementteam op 22.04.2025. Het voorstel werd tevens voorgelegd aan de representatieve vakorganisaties tijdens de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité op  25.03.2025, resulterend in een gemotiveerd advies.

 

Financiële impact/budget

De financiering wordt voorzien middels aanwending/herschikking van de beschikbare personeelskredieten in het budget 2025 en het meerjarenplan.

Publieke stemming
Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Jill Schellens, Gerry Vranken, Annick Geyskens, Nicole Van Emelen, Ronny De Rijck, Kurt Lemmens, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Leo Janssens, Koen Nijs, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Thomas Salaets, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Marnik Jordens, Liesbeth Roelants, Ansje Vicca, Els Wouters, Elke Peeters, Berdien Verbruggen, Rozane De Cock, Joke Hoornaert, Julien Heylen, Klaartje Bruyninckx, Peggy de Jonge, Guido Vencken, Christi Van Calster
Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Jill Schellens, Gerry Vranken, Annick Geyskens, Nicole Van Emelen, Ronny De Rijck, Kurt Lemmens, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Leo Janssens, Koen Nijs, Stef Van Calster, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Marnik Jordens, Liesbeth Roelants, Ansje Vicca, Els Wouters, Elke Peeters, Berdien Verbruggen, Rozane De Cock, Joke Hoornaert, Julien Heylen, Klaartje Bruyninckx, Peggy de Jonge, Guido Vencken
Onthouders: Petra Vanlommel, Thomas Salaets
Resultaat: Met 28 stemmen voor, 2 onthoudingen
Besluit

Artikel 1

De vaststelling van het kaderreglement inzake flexi-jobs, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.

 

Artikel 2

De mogelijkheid tot het inschakelen van flexi-jobwerknemers bij het OCMW Aarschot wordt voorzien overeenkomstig de voorwaarden en modaliteiten opgenomen in voorliggend kaderreglement en conform de toepasselijke wettelijke bepalingen, bijzondere regelingen en administratieve formaliteiten ter zake.