Koen Nijs en Thomas Salaets zijn afwezig bij de behandeling van het agendapunt "Pachtoverdracht perceel Rotselaar - afdeling 3 Wezemaal - B149 (capakey 24123B0149/00_000)".
De raad stemt in met de pachtoverdracht van het perceel Rotselaar - afdeling 3 Wezemaal - B149 (capakey 24123B0149/00_000) met een oppervlakte van 00ha30a75ca.
Het perceel (met capakey 24123B0149/00_000) werd gepacht voor de uitbating van het fruitbedrijf van de gebroeders Vandezande, Stenenkruisbosweg 10 te 3111 Rotselaar.
Op 31.11.1993 werd de pacht overgedragen aan mevrouw Gisèle Willems, vrouw van de overleden zaakvoerder. Volgens het van toepassing zijnde artikel 34 van de oude Pachtwet is dit een bevoorrechte pachtoverdracht. Bij een bevoorrechte pachtoverdracht treedt van rechtswege pachthernieuwing in. In casu gaan we ervan uit dat de eerste pachtperiode is aangevangen op 30.11.1993.
Op 10.12.2021 werd wegens stopzetting van de activiteit en de overname van de activiteiten door Bart Verlinden de pacht overgedragen aan hem.
De heer Bart Verlinden laat weten zijn pacht te willen overdragen aan Nijs LV wegens overname van de volledige landbouwvennootschap. Hier is geen sprake van pachtoverdracht van een bevoorrecht familielid, zodanig dat de pacht slechts kan worden overgedragen mits schriftelijke toestemming van de verpachter (OCMW). De overnemer treedt in de rechten en verplichtingen van de overdrager, zonder pachthernieuwing. Dit houdt in dat de lopende 9-jarige periode zal eindigen op 30.11.2029.
Uit de informatie beschikbaar bij de Kruispuntbank van Ondernemingen blijkt dat de kandidaat-overnemer daadwerkelijk een actief landbouwbedrijf is, gekend onder het ondernemingsnummer BE0823.497.732 en met zetel te 3200 Gelrode, Rillaarsebaan 51, met landbouwnummer 22.027.018-64.
Op basis van het voorgaande kunnen we aannemen dat de gronden worden ingeschakeld in een normale bedrijfsvoering.
Aan de raad wordt voorgesteld om de pachtoverdracht te aanvaarden en de overeenkomst goed te keuren.
Pacht perceel Rotselaar - afdeling 3 Wezemaal - B149 (capakey 24123B0149/00_000)
Bedoeld perceel werd gepacht voor de uitbating van het fruitbedrijf van de gebroeders Vandezande, Stenenkruisbosweg 10 te 3111 Rotselaar.
Op 31.11.1993 werd de pacht overgedragen aan mevrouw Gisèle Willems, vrouw van de overleden zaakvoerder. Volgens het van toepassing zijnde artikel 34 van de oude Pachtwet is dit een bevoorrechte pachtoverdracht. Bij een bevoorrechte pachtoverdracht treedt van rechtswege pachthernieuwing in. In casu gaan we ervan uit dat de eerste pachtperiode is aangevangen op 30.11.1993.
Op 10.12.2021 werd wegens stopzetting van de activiteit en de overname van de activiteiten door Bart Verlinden de pacht overgedragen aan hem.
De heer Bart Verlinden laat weten zijn pacht te willen overdragen aan Nijs LV wegens overname van de volledige landbouwvennootschap. Hier is geen sprake van pachtoverdracht van een bevoorrecht familielid, zodanig dat de pacht slechts kan worden overgedragen mits schriftelijke toestemming van de verpachter (OCMW). De overnemer treedt in de rechten en verplichtingen van de overdrager, zonder pachthernieuwing. Dit houdt in dat de lopende 9-jarige periode zal eindigen op 30.11.2029.
Uit de informatie beschikbaar bij de Kruispuntbank van Ondernemingen blijkt dat de kandidaat-overnemer daadwerkelijk een actief landbouwbedrijf is, gekend onder het ondernemingsnummer BE0823.497.732 en met zetel te 3200 Gelrode, Rillaarsebaan 51, met landbouwnummer 22.027.018-64.
Op basis van het voorgaande kunnen we aannemen dat de gronden worden ingeschakeld in een normale bedrijfsvoering.
Het OCMW heeft geen enkel bezwaar tegen de overdracht van de pacht.
Op de huidige pachtoverdracht is inmiddels het Vlaams Pachtdecreet van 13.10.2023 van toepassing.
Om de rechtszekerheid ten goede te komen, is het aangewezen om de pachtoverdracht op schrift te stellen. Conform artikel 7 van het Vlaams Pachtdecreet dient een plaatsbeschrijving te worden opgemaakt. In casu is er in principe geen verplichting tot het opmaken van een plaatsbeschrijving aangezien de overnemende pachter slechts in de rechten treedt van de overdragende pachter.
Middels deze overeenkomst wensen de partijen hun afspraken inzake de pacht van het onroerend goed op schrift vast te leggen.
Ingevolge artikel 27 van het decreet lokaal bestuur verlaat de heer Koen Nijs de zitting.
Artikel 1
De pachtoverdracht van de grond gelegen in Rotselaar, afdeling 3 Wezemaal - B149 (capakey 24123B0149/00_000) met een oppervlakte van 00ha30a75ca door de heer Bart Verlinden aan Nijs LV, Rillaarsebaan 51 te 3200 Gelrode wordt aanvaard.
Artikel 2
De overnemende pachter treedt in al de rechten en de verplichtingen die uit de pacht voortvloeien. Hij neemt als gevolg van de pachtoverdracht de plaats in van de pachtoverdrager.
Artikel 3
De overeenkomst van pachtoverdracht waarvan kopie in bijlage, wordt goedgekeurd.
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht zijn goedkeuring aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering van CREAT Services dv van 17 juni 2025. De raad draagt de vertegenwoordiger van de gemeenteraad op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
CREAT Services dv organiseert op 17 juni 2025 een Algemene Vergadering met volgende agendapunten:
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld goedkeuring te verlenen aan deze agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger zo vast te stellen.
Gelet op
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Creat Services dv van 17 juni 2025 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn draagt de heer Stef Van Calster als aangeduid vertegenwoordiger of de heer Kurt Lemmens als aangeduid plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 17 juni 2025, te onderschrijven en zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit zal:
De raad voor maatschappelijk welzijn bestendigt de aansluiting van het OCMW Aarschot bij de kaderovereenkomst inzake 'collectieve hospitalisatieverzekering' en keurt de deelname van het OCMW Aarschot aan de overheidsopdracht inzake 'collectieve hospitalisatieverzekering' van de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen (GSD-V) goed.
Het OCMW Aarschot maakt sinds 1 januari 2002 gebruik van de raamakkoorden (kaderovereenkomsten) 'collectieve hospitalisatieverzekering' voor het aanbieden van een collectieve hospitalisatieverzekering aan haar personeelsleden. De huidige kaderovereenkomst, afgesloten tussen de FPD-GSD (Federale Pensioendienst-Gemeenschappelijke Sociale Dienst) en Ethias, in samenwerking met MedExel, loopt tot het einde van het jaar 2025. De federale GSD zal in dit verband een nieuwe overheidsopdracht uitschrijven maar deze is, conform hun beslissing ter zake, enkel toegankelijk voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen die bij hen zijn aangesloten, waardoor de Vlaamse lokale en provinciale besturen hier niet kunnen op intekenen. Gelet op het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden en de voordelen verbonden aan een collectieve polis, heeft de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen (GSD-V) zelf het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven voor een nieuwe raamovereenkomst 'collectieve hospitalisatieverzekering' ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen.
De overheidsopdracht behelst een mededingingsprocedure met onderhandeling en heeft betrekking op het afsluiten van een collectieve hospitalisatieverzekering, met de keuze tussen 2 formules: een basisformule (gemeenschappelijke/tweepersoonskamer) en een uitgebreide formule (eenpersoonskamer). De uitvoering van de opdracht zal ingaan op 1 januari 2026 en loopt voor 4 jaar, met de mogelijkheid tot een verlenging van 2 x 1 jaar. De deelnemende besturen en instellingen verbinden zich voor de volledige duur van het contract (2026-2031). Het bedrag van de premies wijzigt niet tijdens de eerste twee jaar. Daarna kan de verzekeraar de premies aanpassen als de schadestatistieken dit rechtvaardigen en binnen de grenzen van de medische index. Naast de prijs, zullen ook de waarborgen (met een aantal verbeteringen ten opzichte van de huidige polis) en de kwaliteit van de dienstverlening onderdeel zijn van de gunningscriteria. Een goede dienstverlening, met inbegrip van een vlotte, professionele polisovergang, is immers van groot belang voor de aangeslotenen. De polis voorziet een dekking die grotendeels gelijklopend is aan de dekking die momenteel wordt aangeboden op enkele wijzigingen na, rekening houdend met de evolutie van de wetgeving en de verzekeringsmarkten en met hun impact op het bedrag van de premie. Bijgevoegd gaat het schrijven (nota aan besturen) van de GSD-V ter zake met een korte toelichting over de inhoud van het bestek, evenals een overzicht van de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de huidige polis en de richtlijnen voor het bevestigen van de deelname. Om de mededinging te vrijwaren en het gelijkheids- en transparantiebeginsel te respecteren, wordt het bestek niet vooraf gedeeld, maar kan het wel ingekeken worden op de zetel van de GSD-V.
In dit verband wordt, rekening houdend met het voorgaande, uit administratief en financieel oogpunt en met het oog op de garantie van de continuïteit van een kwaliteitsvolle verzekering voor de aangeslotenen met inbegrip van een vlotte, professionele dienstverlening, de bestendiging van de aansluiting van het OCMW Aarschot bij de kaderovereenkomst 'collectieve hospitalisatieverzekering' voorgesteld met goedkeuring van verbintenis van deelname van het OCMW Aarschot aan voorliggende overheidsopdracht van de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen (GSD-V) inzake 'collectieve hospitalisatieverzekering' met ingang van 1 januari 2026 voor de volledige duur van het contract waarbij de nodige formaliteiten zullen worden verricht met het oog op de verdere administratieve uitwerking en opvolging van het dossier ter zake, conform de voorziene richtlijnen en modaliteiten van de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen (GSD-V) en de toepasselijke bepalingen voorzien in de rechtspositieregelingen voor het OCMW-personeel.
De intentieverklaring ter zake werd onderschreven door het vast bureau op 28.02.2025, goedgekeurd door het managementteam op 22.04.2025 en ter kennisneming voorgelegd aan het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité tijdens de vergadering van 25.03.2025, resulterend in een gunstig advies.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt dan ook voorgesteld om hiermee in te stemmen.
Gelet op
De overheidsopdracht behelst een mededingingsprocedure met onderhandeling en heeft betrekking op het afsluiten van een collectieve hospitalisatieverzekering, met de keuze tussen 2 formules: een basisformule (gemeenschappelijke/tweepersoonskamer) en een uitgebreide formule (eenpersoonskamer). De uitvoering van de opdracht zal ingaan op 1 januari 2026 en loopt voor 4 jaar, met de mogelijkheid tot een verlenging van 2 x 1 jaar. De deelnemende besturen en instellingen verbinden zich voor de volledige duur van het contract (2026-2031). Het bedrag van de premies wijzigt niet tijdens de eerste twee jaar. Daarna kan de verzekeraar de premies aanpassen als de schadestatistieken dit rechtvaardigen en binnen de grenzen van de medische index. Naast de prijs, zullen ook de waarborgen (met een aantal verbeteringen ten opzichte van de huidige polis) en de kwaliteit van de dienstverlening onderdeel zijn van de gunningscriteria. Een goede dienstverlening, met inbegrip van een vlotte, professionele polisovergang, is immers van groot belang voor de aangeslotenen. De polis voorziet een dekking die grotendeels gelijklopend is aan de dekking die momenteel wordt aangeboden op enkele wijzigingen na, rekening houdend met de evolutie van de wetgeving en de verzekeringsmarkten en met hun impact op het bedrag van de premie. Bijgevoegd gaat het schrijven (nota aan besturen) van de GSD-V ter zake met een korte toelichting over de inhoud van het bestek, evenals een overzicht van de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de huidige polis en de richtlijnen voor het bevestigen van de deelname. Om de mededinging te vrijwaren en het gelijkheids- en transparantiebeginsel te respecteren, wordt het bestek niet vooraf gedeeld, maar kan het wel ingekeken worden op de zetel van de GSD-V.
In dit verband wordt, rekening houdend met het voorgaande, uit administratief en financieel oogpunt en met het oog op de garantie van de continuïteit van een kwaliteitsvolle verzekering voor de aangeslotenen met inbegrip van een vlotte, professionele dienstverlening, de bestendiging van de aansluiting van het OCMW Aarschot bij de kaderovereenkomst 'collectieve hospitalisatieverzekering' voorgesteld met goedkeuring van verbintenis van deelname van het OCMW Aarschot aan voorliggende overheidsopdracht van de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen (GSD-V) inzake 'collectieve hospitalisatieverzekering' met ingang van 1 januari 2026 voor de volledige duur van het contract waarbij de nodige formaliteiten zullen worden verricht met het oog op de verdere administratieve uitwerking en opvolging van het dossier ter zake, conform de voorziene richtlijnen en modaliteiten van de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen (GSD-V) en de toepasselijke bepalingen voorzien in de rechtspositieregelingen voor het OCMW-personeel.
De intentieverklaring ter zake werd onderschreven door het vast bureau op 28.02.2025, goedgekeurd door het managementteam op 22.04.2025 en ter kennisneming voorgelegd aan het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité tijdens de vergadering van 25.03.2025, resulterend in een gunstig advies.
De financiering is voorzien in het budget 2025 en het meerjarenplan via:
MJP100740 - werkgeversbijdragen voor bovenwettelijke verzekeringen-hospitalisatieverzekering contractuelen
MJP100738 - werkgeversbijdragen voor bovenwettelijke verzekeringen-hospitalisatieverzekering vastbenoemden
Artikel 1
§1. De aansluiting van het OCMW Aarschot bij de kaderovereenkomst 'collectieve hospitalisatieverzekering' wordt bestendigd en bekrachtigd.
§2. De deelname van het OCMW Aarschot aan de overheidsopdracht van de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen (GSD-V) inzake 'collectieve hospitalisatieverzekering' met ingang van 1 januari 2026 voor de duur van 4 jaar, met de mogelijkheid tot een verlenging voor 2 x 1 jaar, wordt goedgekeurd, waarbij het OCMW Aarschot zich engageert gedurende de volledige looptijd van het contract.
§3. De overheidsopdracht omhelst een mededingingsprocedure met onderhandeling, waarbij de toewijzing van de opdracht zal gebaseerd worden op meerdere gunningscriteria, in concreto:
Artikel 2
§1. De polis voorziet een dekking die grotendeels gelijklopend is aan de dekking die momenteel wordt aangeboden op enkele wijzigingen na, rekening houdend met de evolutie van de wetgeving en de verzekeringsmarkten en met hun impact op het bedrag van de premie.
§2. De korte toelichting over de inhoud van het bestek, evenals een overzicht van de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de huidige polis, zijn gevoegd in bijlage.
Artikel 3
De nodige formaliteiten zullen worden verricht met het oog op de verdere administratieve uitwerking en opvolging van het dossier ter zake met verbintenis - ongeacht het resultaat van de overheidsopdracht - voor de volledige duur van het contract (2026-2031), conform de voorziene richtlijnen en modaliteiten van de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen (GSD-V) en de toepasselijke bepalingen van de rechtspositieregelingen voor het OCMW-personeel.
Artikel 4
Voorliggend gemeenteraadsbesluit zal - ter bevestiging van de deelname van het OCMW Aarschot aan de raam-/kaderovereenkomst - worden overgemaakt aan de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen (GSD-V).
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot, behoudens diensten en instellingen, goed.
In vergadering van 13.02.2025 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassingen aan de personeelsformatie (behoudens voor de diensten en instellingen) en het organogram van stad/OCMW Aarschot goed. De personeelsformatie en het organogram worden op regelmatige basis getoetst aan de noden en behoeften van onze organisatie met het oog op het realiseren van de beleidsdoelstellingen in het meerjarenplan en in het belang van de verdere uitbouw van de organisatiebeheersing. In dit verband worden bijgevoegde budgetneutrale aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot, behoudens diensten en instellingen, voorgesteld met betrekking tot de cluster bedrijfsvoering [departement interne zaken/archiefbeheer en departement PR/onthaal] en de cluster ruimte [departement technische zaken/openbare werken & groen- en waterbeheer]. Daarnaast wordt ook het uitdovend kader geactualiseerd.
Voorliggende voorstellen tot wijziging van de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot, behoudens diensten en instellingen, zijn principieel goedgekeurd door het vast bureau op 28.02.2025 en door het managementteam op 22.04.2025. De aanpassingsvoorstellen werden tevens voorgelegd aan de representatieve vakorganisaties tijdens de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité op 25.03.2025, resulterend in een gemotiveerd advies.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt dan ook voorgesteld om in te stemmen met voorliggende budgetneutrale voorstellen.
In vergadering van 13.02.2025 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassingen aan de personeelsformatie (behoudens voor de diensten en instellingen) en het organogram van stad/OCMW Aarschot goed. De personeelsformatie en het organogram worden op regelmatige basis getoetst aan de noden en behoeften van onze organisatie met het oog op het realiseren van de beleidsdoelstellingen in het meerjarenplan en in het belang van de verdere uitbouw van de organisatiebeheersing. In dit verband worden bijgevoegde budgetneutrale aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot, behoudens diensten en instellingen, voorgesteld met betrekking tot de cluster bedrijfsvoering [departement interne zaken/archiefbeheer en departement PR/onthaal] en de cluster ruimte [departement technische zaken/openbare werken & groen- en waterbeheer]. Daarnaast wordt ook het uitdovend kader geactualiseerd.
Voorliggende voorstellen tot wijziging van de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot, behoudens diensten en instellingen, zijn principieel goedgekeurd door het vast bureau op 28.02.2025 en door het managementteam op 22.04.2025. De aanpassingsvoorstellen werden tevens voorgelegd aan de representatieve vakorganisaties tijdens de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité op 25.03.2025, resulterend in een gemotiveerd advies.
Voorliggende aanpassingsvoorstellen zijn budgetneutraal. De financiering is voorzien in het budget 2025 en het meerjarenplan via:
MJP 100037 - AC000093/0110/62034000/10/CBS/IP-GEEN/KP-GEEN
MJP 100020 - AC000093/0101/62034000/10/CBS/IP-GEEN/KP-GEEN
MJP 100326 - AC000093/0680/62034000/10/CBS/IP-GEEN/KP-GEEN
Artikel 1
De aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot, behoudens diensten en instellingen, zoals gevoegd in bijlage 1 bij dit besluit, worden goedgekeurd.
Artikel 2
Het aangepaste organogram van stad/OCMW Aarschot zoals toegevoegd in bijlage 2 (schematische voorstelling) met bijhorende detailoverzicht - behoudens diensten en instellingen - in bijlage 3 (detailoverzicht) bij dit besluit, waarbij ook de betrekkingen zijn opgenomen waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden, wordt goedgekeurd.
Artikel 3
De aangepaste personeelsformatie en het geactualiseerd uitdovend kader van stad/OCMW Aarschot worden vastgesteld zoals gevoegd in bijlage 4 bij dit besluit.
Artikel 4
De personeelsformatie van het kabinetspersoneel ter ondersteuning van het college van burgemeester en schepenen is gevoegd in bijlage 5 bij dit besluit.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de vaststelling van het kaderreglement inzake flexi-jobs goed.
De flexi-jobarbeidsovereenkomst werd ingevoerd door de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken. Op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze wet (1 december 2015), konden enkel de ondernemingen die ressorteren onder de horecasector een beroep doen op de flexi-job. Sinds 1 januari 2018 kan de flexi-jobarbeidsovereenkomst gesloten worden in andere, specifieke sectoren en kunnen de gepensioneerden eveneens flexi-jobarbeidsovereenkomsten sluiten. Vervolgens hebben de Programmawetten van 26 december 2022 en 29 december 2023 het toepassingsgebied van de flexi-job nog verder uitgebreid. Zo is het onder meer mogelijk om als lokaal bestuur in de zorgsector flexi-jobwerknemers te werk te stellen, maar dit is beperkt tot de ondersteunende jobs waarvoor geen specifiek zorgdiploma vereist is (keuken, onderhoud, poetshulp, administratie, …) en dus niet voor verplegende en verzorgende functies. Daarnaast werd het toepassingsgebied van het flexi-jobsysteem uitgebreid tot de openbare of private werkgevers en de werknemers die ze tewerkstellen als redder in publiek toegankelijke zwembaden en zwemvijvers of op het strand voor de werknemers die effectief een diploma van redder hebben en is het, conform het standpunt van de RSZ, ook mogelijk voor lokale besturen om flexi-jobwerknemers in te schakelen binnen het onderwijs (ook als er geen sprake is van een afzonderlijke juridische entiteit), waarbij een flexi-jobwerknemer onder meer kan werken als busbegeleider.
Een flexi-job is een tewerkstellingsvorm in toepassing van de bepalingen van voormelde wet van 16 november 2015 waarbij de voorwaarden en modaliteiten van deze wet worden gerespecteerd. Via het systeem van flexi-jobs kunnen gepensioneerden en bepaalde werknemers tegen gunstige voorwaarden een centje bijverdienen, terwijl werkgevers op een flexibele en voordelige manier extra personeel kunnen inzetten op piekmomenten. Zowel de persoon die bijklust als de werkgever doet zijn voordeel met het systeem van flexi-jobs. Wie bijklust in een flexi-job, betaalt op de extra inkomsten geen belastingen of sociale bijdragen. Het brutoloon is dus het nettoloon. De flexi-jobwerknemer bouwt bovendien sociale rechten (werkloosheidsuitkering, pensioen, vakantie ...) op. De werkgever betaalt een verlaagd tarief van werkgeversbijdragen boven op het loon van een flexi-jobwerknemer. Inzake de flexi-jobarbeidsovereenkomsten is er, naast de algemene regeling, voor bepaalde specifieke materies een bijzondere regeling van het arbeidsrecht van toepassing evenals een specifieke behandeling binnen de sociale zekerheid en de fiscaliteit. De wetgeving inzake welzijn op het werk is eveneens van toepassing op deze werknemers. Tevens geldt er een verplichting om sociaal overleg te plegen over de toepassing van de flexi-jobs voor elk kalenderjaar waarin er flexi-jobwerknemers tewerkgesteld worden.
Gelet op de vraag om de mogelijkheid tot het inschakelen van flexi-jobwerknemers te voorzien bij het OCMW Aarschot conform de wettelijke bepalingen en modaliteiten ter zake, in het licht van de nood aan bijkomende, situationele flexibiliteit ter ondersteuning van medewerkers en diensten in het belang van een kwaliteitsvolle en professionele dienstverlening zonder de reguliere tewerkstelling in het gedrang te brengen, gaat bijgevoegd het voorstel van kaderreglement ter zake.
Voorliggend voortel van kaderreglement is principieel goedgekeurd door het vast bureau op 07.03.2025 en door het managementteam op 22.04.2025. Het voorstel werd tevens voorgelegd aan de representatieve vakorganisaties tijdens de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité op 25.03.2025, resulterend in een gemotiveerd advies.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt dan ook voorgesteld om in te stemmen met voorliggend voorstel van kaderreglement inzake flexi-jobs.
De flexi-jobarbeidsovereenkomst werd ingevoerd door de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken. Op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze wet (1 december 2015), konden enkel de ondernemingen die ressorteren onder de horecasector een beroep doen op de flexi-job. Sinds 1 januari 2018 kan de flexi-jobarbeidsovereenkomst gesloten worden in andere, specifieke sectoren en kunnen de gepensioneerden eveneens flexi-jobarbeidsovereenkomsten sluiten. Vervolgens hebben de Programmawetten van 26 december 2022 en 29 december 2023 het toepassingsgebied van de flexi-job nog verder uitgebreid. Zo is het onder meer mogelijk om als lokaal bestuur in de zorgsector flexi-jobwerknemers te werk te stellen, maar dit is beperkt tot de ondersteunende jobs waarvoor geen specifiek zorgdiploma vereist is (keuken, onderhoud, poetshulp, administratie, …) en dus niet voor verplegende en verzorgende functies. Daarnaast werd het toepassingsgebied van het flexi-jobsysteem uitgebreid tot de openbare of private werkgevers en de werknemers die ze tewerkstellen als redder in publiek toegankelijke zwembaden en zwemvijvers of op het strand voor de werknemers die effectief een diploma van redder hebben en is het, conform het standpunt van de RSZ, ook mogelijk voor lokale besturen om flexi-jobwerknemers in te schakelen binnen het onderwijs (ook als er geen sprake is van een afzonderlijke juridische entiteit), waarbij een flexi-jobwerknemer onder meer kan werken als busbegeleider.
Een flexi-job is een tewerkstellingsvorm in toepassing van de bepalingen van voormelde wet van 16 november 2015 waarbij de voorwaarden en modaliteiten van deze wet worden gerespecteerd. Via het systeem van flexi-jobs kunnen gepensioneerden en bepaalde werknemers tegen gunstige voorwaarden een centje bijverdienen, terwijl werkgevers op een flexibele en voordelige manier extra personeel kunnen inzetten op piekmomenten. Zowel de persoon die bijklust als de werkgever doet zijn voordeel met het systeem van flexi-jobs. Wie bijklust in een flexi-job, betaalt op de extra inkomsten geen belastingen of sociale bijdragen. Het brutoloon is dus het nettoloon. De flexi-jobwerknemer bouwt bovendien sociale rechten (werkloosheidsuitkering, pensioen, vakantie ...) op. De werkgever betaalt een verlaagd tarief van werkgeversbijdragen boven op het loon van een flexi-jobwerknemer. Inzake de flexi-jobarbeidsovereenkomsten is er, naast de algemene regeling, voor bepaalde specifieke materies een bijzondere regeling van het arbeidsrecht van toepassing evenals een specifieke behandeling binnen de sociale zekerheid en de fiscaliteit. De wetgeving inzake welzijn op het werk is eveneens van toepassing op deze werknemers. Tevens geldt er een verplichting om sociaal overleg te plegen over de toepassing van de flexi-jobs voor elk kalenderjaar waarin er flexi-jobwerknemers tewerkgesteld worden.
Gelet op de vraag om de mogelijkheid tot het inschakelen van flexi-jobwerknemers te voorzien bij het OCMW Aarschot conform de wettelijke bepalingen en modaliteiten ter zake, in het licht van de nood aan bijkomende, situationele flexibiliteit ter ondersteuning van medewerkers en diensten in het belang van een kwaliteitsvolle en professionele dienstverlening zonder de reguliere tewerkstelling in het gedrang te brengen, gaat bijgevoegd het voorstel van kaderreglement ter zake.
Voorliggend voortel van kaderreglement is principieel goedgekeurd door het vast bureau op 07.03.2025 en door het managementteam op 22.04.2025. Het voorstel werd tevens voorgelegd aan de representatieve vakorganisaties tijdens de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité op 25.03.2025, resulterend in een gemotiveerd advies.
De financiering wordt voorzien middels aanwending/herschikking van de beschikbare personeelskredieten in het budget 2025 en het meerjarenplan.
Artikel 1
De vaststelling van het kaderreglement inzake flexi-jobs, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
De mogelijkheid tot het inschakelen van flexi-jobwerknemers bij het OCMW Aarschot wordt voorzien overeenkomstig de voorwaarden en modaliteiten opgenomen in voorliggend kaderreglement en conform de toepasselijke wettelijke bepalingen, bijzondere regelingen en administratieve formaliteiten ter zake.
Notulen en zittingsverslag vergadering 13 maart 2025
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd door de raad van maatschappelijk welzijn in vergadering van 20.01.2022, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 13 maart 2025werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van .13 maart 2025 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de raad voor openbaar welzijn.