Terug Gemeenteraad

Thu 08/02/2024 - 20:00 Het Kapittel

Openbaar

Agendapunten meegedeeld door het College van Burgemeester en Schepenen

Politiezone Aarschot

Ruimtelijke ordening en stedenbouw

  • De gemeenteraad besliste op 09.02.2023 om vastgoedinlichtingen gedeeltelijk geautomatiseerd te laten verlopen via het vastgoedinformatieplatform van de Vlaamse Overheid. Dat platform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
    Voorliggend besluit heeft als gevolg dat de facturatie van de afgehandelde vastgoedinformatie-aanvragen door Athumni afgehandeld zal worden na het ontvangen van de aanvraag. De gemeentelijke bronretributie zal periodiek (maandelijks) integraal doorgestort worden voor alle aangevraagde producten. Daarbovenop int Athumni een platformretributie zoals vastgelegd in het VIP (VastgoedInformatiePlatform)-decreet. De gemeente Aarschot zal hierop volgend geen facturen meer moeten verzenden voor alle aangevraagde producten via het vastgoedinformatieplatform.

Personeel

  • In zitting van 14.05.2018 keurde de gemeenteraad de aanpassingen aan de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel goed inzake alcohol- en drugsbeleid. De gemeenteraad keurt nu een actualisatie van het alcohol- en drugsbeleid goed. Het toepassingsgebied werd verruimd. De aanpassingen werden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 31.03.2023 en door de vakbonden tijdens de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité van 17.04.2023.

Secretariaat

ICT

  • De stad Aarschot stelt heel wat ICT-middelen ter beschikking voor de dagelijkse werking van de verschillende diensten. Het gebruik hiervan wordt sterk aangemoedigd als ondersteuning en optimalisering van de kernactiviteiten. Het gebruik van ICT-middelen is volledig ingebed in de dagelijkse werking van het lokale bestuur. Defecten, hindernissen of uitval zijn nefast voor de dagelijkse werking. Het lokale bestuur heeft wettelijke en morele verplichtingen om veiligheidsmaatregelen te nemen met betrekking tot deze ICT-middelen en de informatie die via deze ICT-middelen verloopt.

    De gemeenteraad keurt de ICT-richtlijn goed.


  • Medewerkers en mandatarissen zijn verantwoordelijk voor de bescherming van de data waarmee ze omgaan. In veel gevallen bevatten deze data bedrijfsgevoelige informatie of persoonsgegevens. Bij verlies van een gegevensdrager (laptop, USB-stick, smartphone) heeft een derde persoon toegang tot het toestel maar niet per definitie tot de data omwille van de beveiliging van het toestel. Dit is een beveiligingsincident. Wanneer derden data van het bestuur kunnen raadplegen, verwijderen en/of doorsturen waarbij persoonsgegevens betrokken zijn spreken we over een gegevenslek. Het is van essentieel belang om deze incidenten en gegevenslekken te voorkomen, te herkennen en te weten hoe een vaststelling moet worden gemeld.

    De gemeenteraad keurt de policy beveiligingsincidenten en gegevenslekken goed.

Sociaal Huis

  • Seniorenbeleidsplan Aarschot

    De gemeenteraad neemt kennis van en gaat akkoord met het seniorenbeleidsplan Aarschot.

Communicatie en Public relations

  • Klachtenrapportering 2023

    De gemeenteraad beschikt over een systeem van klachtenbehandeling op het ambtelijk niveau van de gemeente en maximaal onafhankelijk van de diensten of departementen waarop de klachten betrekking hebben. Elke gebruiker van de dienstverlening van de stad die een klacht uit, heeft het recht op een grondige behandeling van zijn klacht. Klachten hebben betrekking op het niet correct handelen van een dienst of departement, niet van een individu. Het systeem van klachtenbehandeling is een hulpmiddel om de dienstverlening te optimaliseren en leidt tot een grotere tevredenheid bij de burgers. In toepassing van artikel 7, §2 van het reglement klachtenbehandeling zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 1 oktober 2007, rapporteert de klachtencoördinator jaarlijks aan de gemeenteraad.

    In 2023 behandelde de klachtencoördinator 20 klachten.

Financiën

Erediensten

Vragen van raadsleden