Terug
Gepubliceerd op 14/02/2024

Besluitenlijst  Gemeenteraad

do 08/02/2024 - 20:00 Het Kapittel
  • Openbaar

    • Agendapunten meegedeeld door het College van Burgemeester en Schepenen

      • Politiezone Aarschot

        • Aankoop van 1 politievoertuig VW Transporter T7 Combi via FORCMS raamovereenkomst Nr 2021 R3 021

          Goedgekeurd

          De interventiedienst heeft nood aan een nieuw politievoertuig (combi). De gemeenteraad stemt ermee in dat een opdracht wordt gegund voor de aankoop van 1 politievoertuig VW Transporter T7 Combi via de FORCMS raamovereenkomst Nr 2021 R3 021, perceel 52 van de Federale Opdrachtencentrale.

        • Vacantverklaring van een deeltijdse (26/38 u/w) betrekking CALog niveau D "medewerker onderhoud" in contractueel verband voor bepaalde duur (één jaar, eenmaal verlengbaar met een periode van één jaar)

          Goedgekeurd

          De gemeenteraad verklaart een deeltijdse (26/38 u/w) betrekking CALog van niveau D "medewerker onderhoud" vacant in contractueel verband voor bepaalde duur van één jaar, eenmaal verlengbaar met een periode van één jaar.

      • Ruimtelijke ordening en stedenbouw

        • Ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie

          Goedgekeurd

          De gemeenteraad besliste op 09.02.2023 om vastgoedinlichtingen gedeeltelijk geautomatiseerd te laten verlopen via het vastgoedinformatieplatform van de Vlaamse Overheid. Dat platform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
          Voorliggend besluit heeft als gevolg dat de facturatie van de afgehandelde vastgoedinformatie-aanvragen door Athumni afgehandeld zal worden na het ontvangen van de aanvraag. De gemeentelijke bronretributie zal periodiek (maandelijks) integraal doorgestort worden voor alle aangevraagde producten. Daarbovenop int Athumni een platformretributie zoals vastgelegd in het VIP (VastgoedInformatiePlatform)-decreet. De gemeente Aarschot zal hierop volgend geen facturen meer moeten verzenden voor alle aangevraagde producten via het vastgoedinformatieplatform.

      • Personeel

        • Aanpassing van de bijlage aan de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel inzake alcohol- en drugsbeleid

          Goedgekeurd

          In zitting van 14.05.2018 keurde de gemeenteraad de aanpassingen aan de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel goed inzake alcohol- en drugsbeleid. De gemeenteraad keurt nu een actualisatie van het alcohol- en drugsbeleid goed. Het toepassingsgebied werd verruimd. De aanpassingen werden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 31.03.2023 en door de vakbonden tijdens de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité van 17.04.2023.

      • Secretariaat

        • Verzoekschrift van een inwoner over Cambio deelauto's

          Ter kennis genomen

          De gemeenteraad neemt kennis van het verzoekschrift en van het antwoord erop.

        • Akkoord tot onderhandse aankoop van het perceel met kadastrale gegevens Aarschot, 2de afdeling, sectie F, nr. 241A ter realisatie van de trage verbinding tussen het bedrijventerrein Nieuwland en het park Elzenhof en in het kader van het rioleringsproject

          Goedgekeurd

          Ter realisatie van de trage verbinding tussen het bedrijventerrein Nieuwland en het park Elzenhof en in een latere fase in het kader van het rioleringsproject van Aquafin, gaat de gemeenteraad akkoord met de onderhandse aankoop van het perceel met kadastrale gegevens Aarschot, 2de afdeling, sectie F, nr. 241A voor een bedrag van 30.847,60 euro.

        • Rapportering over de terugbetaling van informaticakosten aan leden van de gemeenteraad in 2023

          Ter kennis genomen

          Elk lid van de gemeenteraad van Aarschot heeft recht op terugbetaling van de eigen informaticakosten. De maximale financiële tegemoetkoming voor de dekking van de uitgaven voor de aankoop van informatica-apparatuur en informaticatoepassingen bedraagt 600 euro inclusief btw en dit voor de volledige momenteel lopende legislatuur. Het bedrag is niet gekoppeld aan enig indexcijfer.

          Jaarlijks wordt een gedetailleerd verslag gemaakt van de terugbetaling van de kosten van de mandatarissen. De raad neemt er kennis van.

        • Toerisme Vlaams-Brabant vzw: aanstelling vertegenwoordiger in de algemene vergadering en voordracht kandidaat-lid in de Raad van bestuur

          Goedgekeurd

          De gemeenteraad duidt de schepen van toerisme aan om de stad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Toerisme Vlaams-Brabant.  De schepen van toerisme wordt tevens voorgedragen als kandidaat-lid in de raad van bestuur van Toerisme Vlaams-Brabant.

      • ICT

        • Bijlage bij de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel: ICT-richtlijn

          Goedgekeurd

          De stad Aarschot stelt heel wat ICT-middelen ter beschikking voor de dagelijkse werking van de verschillende diensten. Het gebruik hiervan wordt sterk aangemoedigd als ondersteuning en optimalisering van de kernactiviteiten. Het gebruik van ICT-middelen is volledig ingebed in de dagelijkse werking van het lokale bestuur. Defecten, hindernissen of uitval zijn nefast voor de dagelijkse werking. Het lokale bestuur heeft wettelijke en morele verplichtingen om veiligheidsmaatregelen te nemen met betrekking tot deze ICT-middelen en de informatie die via deze ICT-middelen verloopt.

          De gemeenteraad keurt de ICT-richtlijn goed.


        • Bijlage bij de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel: Policy beveiligingsincidenten en gegevenslekken

          Goedgekeurd

          Medewerkers en mandatarissen zijn verantwoordelijk voor de bescherming van de data waarmee ze omgaan. In veel gevallen bevatten deze data bedrijfsgevoelige informatie of persoonsgegevens. Bij verlies van een gegevensdrager (laptop, USB-stick, smartphone) heeft een derde persoon toegang tot het toestel maar niet per definitie tot de data omwille van de beveiliging van het toestel. Dit is een beveiligingsincident. Wanneer derden data van het bestuur kunnen raadplegen, verwijderen en/of doorsturen waarbij persoonsgegevens betrokken zijn spreken we over een gegevenslek. Het is van essentieel belang om deze incidenten en gegevenslekken te voorkomen, te herkennen en te weten hoe een vaststelling moet worden gemeld.

          De gemeenteraad keurt de policy beveiligingsincidenten en gegevenslekken goed.

      • Sociaal Huis

        • Seniorenbeleidsplan Aarschot

          Goedgekeurd

          De gemeenteraad neemt kennis van en gaat akkoord met het seniorenbeleidsplan Aarschot.

      • Communicatie en Public relations

        • Klachtenrapportering 2023

          Ter kennis genomen

          De gemeenteraad beschikt over een systeem van klachtenbehandeling op het ambtelijk niveau van de gemeente en maximaal onafhankelijk van de diensten of departementen waarop de klachten betrekking hebben. Elke gebruiker van de dienstverlening van de stad die een klacht uit, heeft het recht op een grondige behandeling van zijn klacht. Klachten hebben betrekking op het niet correct handelen van een dienst of departement, niet van een individu. Het systeem van klachtenbehandeling is een hulpmiddel om de dienstverlening te optimaliseren en leidt tot een grotere tevredenheid bij de burgers. In toepassing van artikel 7, §2 van het reglement klachtenbehandeling zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 1 oktober 2007, rapporteert de klachtencoördinator jaarlijks aan de gemeenteraad.

          In 2023 behandelde de klachtencoördinator 20 klachten.

      • Financiën

        • Kennisgeving van het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 11 januari 2024 houdende goedkeuring van de begroting 2024 van de politiezone Aarschot

          Ter kennis genomen

          De gemeenteraad neemt kennis van bovengenoemd besluit van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant van 11 januari 2024.

        • Rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) - Periode 01.07.2023 tot en met 31.12.2023

          Ter kennis genomen

          De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.07.2023 tot en met 31.12.2023.

      • Erediensten

        • Akteneming van het budget 2024 van de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Aarschot

          Goedgekeurd

          De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Aarschot

        • Akteneming van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint Cornelius en Sint Niklaas

          Goedgekeurd

          De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint Cornelius en Sint Niklaas

        • Akteneming van het budget 2024 van de kerkfabriek H.H. Maria, Pieter en Antonius (Aarschot)

          Goedgekeurd

          De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek H.H. Maria, Pieter en Antonius (Aarschot)

    • Vragen van raadsleden

      • Groen: voorstel tot deelname aan de 2de Vlaamse kampioenschap Tegelwippen

        Ter kennis genomen

        Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.