Terug
Gepubliceerd op 24/04/2023

Besluit  Gemeenteraad

do 20/04/2023 - 20:00

Algemeen Nood- en Interventieplan ANIP Aarschot

Aanwezig: Isabelle Dehond, Voorzitter van de gemeenteraad
Gwendolyn Rutten, Burgemeester
Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, schepenen
Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Gerda Vandegaer, gemeenteraadsleden
Christi Van Calster, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Betty Kiesekoms, Bart Dehaes, Dries Vandenbroeck, Martine Verlinden, Hanne Goossens, gemeenteraadsleden
Toelichting

Het Algemeen nood- en interventieplan (ANIP) beschrijft de multidisciplinaire samenwerking en coördinatie in noodsituaties of dreigende noodsituaties die een beheer op gemeentelijk niveau vereisen en omschrijft de voorbereidingen die getroffen worden om dergelijke noodsituaties het hoofd te bieden.

Het is opgesteld conform de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneur in geval van crisisgebeurtenissen en –situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen (verder KB NIP).

Het ANIP Aarschot werd door de noodplanningscoördinator opgemaakt in ICMS.

Het ANIP werd op 16.02.2023 goedgekeurd door de Veiligheidscel.

Het ANIP werd op 30.03.2023 goedgekeurd door de gouverneur.

Regelgeving
  • het Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
  • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
  • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
  • het bestuursdecreet van 7.12.2018;
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
  • de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming;
  • het Koninklijk Bestluit van 27 september 1991 tot vaststelling van het noodplan voor nucleaire risico's voor het Belgische grondgebied;
  • de wet van 22 mei 2001 houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 21 juni 1999 tussen de federale staat, het Vlaams, het Waals en het Brussels hoofdstedelijk gewest betreffende de beheersing van de gevaren van zware ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken;
  • de MO van 20 december 2002 betreffende de taken die de provinciale overheden voor de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken uitoefenen;
  • de gemeentewet (artikel 133);
  • de provinciewet (artikel 128);
  • de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid;
  • het Koninklijk Besluit van 31 januari 2003 tot vaststelling van het noodplan voor de crisisgebeurtenissen en – situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen;
  • het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneur in geval van crisisgebeurtenissen en –situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen
Feiten, context en motivering

Elke burgemeester moet over een algemeen nood- en interventieplan beschikken voor zijn gemeente. Een algemeen nood- en interventieplan bevat algemene richtlijnen om elke soort noodsituatie beter te kunnen beheren.

In een ANIP staat minimaal:

  • Algemene informatie, zoals een contactenlijst van alle betrokken partners en een lijst van mogelijke risico’s;
  • Informatie over hoe en wanneer het noodplan een update krijgt;
  • Informatie over de organisatie bij een noodsituatie.
    • Wie verwittigt alle partners?
    • Via welke kanalen communiceren de partners met elkaar?
    • Wie is er verantwoordelijk voor informatie aan de bevolking?
    • Waar zijn er onthaal- en huisvestingscentra voor personen die niet naar huis kunnen omwille van de noodsituatie en wie regelt het vervoer?
    • Wat moet er gebeuren na de noodsituatie, om zo snel mogelijk terug te keren naar een normale situatie?

 

Het Algemeen Nood- en Interventieplan Aarschot:

  • werd door de noodplanningscoördinator opgemaakt in ICMS;
  • werd op 16.02.2023 goedgekeurd door de Veiligheidscel;
  • werd op 30.03.2023 goedgekeurd door de gouverneur.
Publieke stemming
Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Gerda Vandegaer, Christi Van Calster
Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Gerda Vandegaer
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel

Het Nood- en Interventieplan van de stad Aarschot (waarvan kopie in bijlage) wordt aanvaard.