Terug
Gepubliceerd op 27/12/2023

Besluit  OCMW-raad

do 21/12/2023 - 20:00

Aanpassing van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel [diensten en instellingen] ten gevolge van het IFIC besluit en het besluit rechtspositieregeling

Aanwezig: Isabelle Dehond, voorzitter van de Raad voor maatschappelijk welzijn
Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, leden van het vast bureau
Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Christi Van Calster, Algemeen directeur

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassing van de rechtspositieregelingen voor het OCMW-personeel met betrekking tot bevordering/interne personeelsmobiliteit [algemeen en specifiek personeel & diensten en instellingen] en avondprestaties [diensten en instellingen] goed.  

Toelichting

In zitting van 10.11.2022 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassing van de rechtspositieregelingen voor het OCMW-personeel met betrekking tot bevordering/interne personeelsmobiliteit [algemeen en specifiek personeel & diensten en instellingen] en avondprestaties [diensten en instellingen] goed.

In het licht van:

  • het besluit van de Vlaamse Regering van 08.07.2022 over een nieuwe functieclassificatie bij lokale besturen en over aangepaste salarisschalen ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren en
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 20.01.2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;

wordt na juridische validatie voorgesteld om overgangsbepalingen te voorzien in de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel diensten en instellingen zoals toegevoegd in bijlage 1 bij dit besluit.

Dit omhelst een aanpassing van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel diensten en instellingen, onder meer:

  • artikel 1
  • artikel 160
  • bijlage 2 - uitgewerkte salarisschalen

en omvat in concreto de toevoeging van de betreffende overgangsbepalingen bij de voornoemde artikels.

Bovendien heeft het vast bureau van 29.09.2023 en 04.12.2023 beslist om de samenwerking met Certimed als medisch controle-orgaan stop te zetten en conform de werkwijze van de stad de samenwerking betreffende beheer afwezigheden en medische controles aan te gaan met Medex vanaf 01.01.2024. De procedures omtrent ziekteverlof zoals omschreven in het arbeidsreglement, de rechtspositieregeling diensten en instellingen en de rechtspositieregeling algemeen en specifiek personeel dienen nog aangepast te worden rekening houdend met de bepalingen van een nieuw aanwezigheidsbeleid dat wordt uitgerold voor alle stads- en OCMW diensten.

De voorstellen werden goedgekeurd door het vast bureau in zitting van 06.10.2023 en door de representatieve vakorganisaties tijdens de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité van 23.10.2023. 

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt dan ook voorgesteld om hiermee in te stemmen.

Regelgeving
  • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
  • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
  • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
  • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.07.2014 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling van de diensten en instellingen, zoals laatst gewijzigd op 10.11.2022;
  • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12.12.2019 houdende de vaststelling van de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot zoals laatst gewijzigd op 22.06.2023;
  • de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23.01.2020 betreffende het reglement tot verlenen van voorafgaand visum door de financieel directeur, de vaststelling van de voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle inzake het voorafgaande visum uitoefent en de bepaling van de categorieën van financiële verbintenissen die vrijgesteld zijn van de visumverplichting;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 08.07.2022 over de nieuwe functieclassificatie bij lokale besturen en over aangepaste salarisschalen ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 20.01.2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;
  • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11.05.2023 houdende de goedkeuring van een personeelsplan ter vervanging van een personeelsformatie voor diensten en instellingen;
Feiten, context en motivering

In zitting van 10.11.2022 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassing van de rechtspositieregelingen voor het OCMW-personeel met betrekking tot bevordering/interne personeelsmobiliteit [algemeen en specifiek personeel & diensten en instellingen] en avondprestaties [diensten en instellingen] goed.

In het licht van:

  • het besluit van de Vlaamse Regering van 08.07.2022 over een nieuwe functieclassificatie bij lokale besturen en over aangepaste salarisschalen ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren en
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 20.01.2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;

wordt na juridische validatie voorgesteld om overgangsbepalingen te voorzien in de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel diensten en instellingen zoals toegevoegd in bijlage 1 bij dit besluit.

Dit omhelst een aanpassing van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel diensten en instellingen, onder meer:

  • artikel 1
  • artikel 160
  • bijlage 2 - uitgewerkte salarisschalen

en omvat in concreto de toevoeging van de betreffende overgangsbepalingen bij de voornoemde artikels.

Bovendien heeft het vast bureau van 29.09.2023 en 04.12.2023 beslist om de samenwerking met Certimed als medisch controle-orgaan stop te zetten en conform de werkwijze van de stad de samenwerking betreffende beheer afwezigheden en medische controles aan te gaan met Medex vanaf 01.01.2024. De procedures omtrent ziekteverlof zoals omschreven in het arbeidsreglement, de rechtspositieregeling diensten en instellingen en de rechtspositieregeling algemeen en specifiek personeel dienen nog aangepast te worden rekening houdend met de bepalingen van een nieuw aanwezigheidsbeleid dat wordt uitgerold voor alle stads- en OCMW diensten.

De voorstellen werden goedgekeurd door het vast bureau in zitting van 06.10.2023 en door de representatieve vakorganisaties tijdens de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité van 23.10.2023. 

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt dan ook voorgesteld om hiermee in te stemmen.

Publieke stemming
Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Christi Van Calster
Voorstanders: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1

Het voorstel houdende de aanpassing van artikel 1 (toepassingsgebied) en artikel 160 (algemene bepalingen van het salaris) van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel, diensten en instellingen wordt goedgekeurd:

    Deel 1. Toepassingsgebied en algemene bepalingen

   Afdeling 1 - Toepassingsgebied

   Artikel 1

Deze rechtspositieregeling is van toepassing op het voltallig personeel, zowel dat in statutair als in contractueel dienstverband, dat tewerkgesteld is in de volgende diensten en instellingen van het OCMW:

  1. de thuisdiensten: administratie, gezinszorg en aanvullende thuiszorg
  2. de instellingen:
    1. woonzorgcentrum ‘Sint-Rochus’: administratie, verpleging en verzorging, bewonerszorg, schoonmaak, keuken
    2. woningcomplex met dienstverlening assistentiewoningen “Het Gesloten Hof” en “Orleanshof”
    3. centrum voor dagverzorging de Poort
    4. het lokaal dienstencentrum Orleanshof

Personeelsleden die op 31.12.2021 werkten in een erkende, vergunde of gesubsidieerde publieke Vlaamse dienst in de ouderenzorg, konden vrijwillig instappen in de functieclassificatie ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren, op voorwaarde dat de sectorale referentiefunctie die aan hen werd toegewezen, in dit stelsel geïmplementeerd was en het bijbehorende barema geactiveerd was.

Personeelsleden die vanaf 01.01.2022 in dienst (zijn ge)treden in een erkende, vergunde of gesubsidieerde publieke Vlaamse dienst in de ouderenzorg, vallen onder de functieclassificatie ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren op voorwaarde dat de sectorale referentiefunctie die aan hen toegewezen is, in dit stelsel geïmplementeerd is en het bijbehorende barema geactiveerd is.

Voor het personeel in een IFIC-functie (ouderenzorg) of in een functie waaraan een nieuwe salarisschaal als voorafname op IFIC is gekoppeld (thuiszorg), gelden de regels over indeling in niveaus, graden en rangen, salarisschalen, functionele loopbanen, schaalanciënniteit niet.

Dat heeft een aantal gevolgen op andere regels in deze lokale rechtspositieregeling.

Daarom gelden volgende aanvullingen voor deze medewerkers:

  • Toeganggevende functies/graden bij interne personeelsmobiliteit: IFIC weddeschalen, dezelfde categorie als de te begeven functie
  • Ervaringsvereiste bij interne personeelsmobiliteit minimaal 2 jaar in de toeganggevende graad/functie
  • Toeganggevende functies/graden bij bevordering: IFIC weddeschalen, categorie -4 tegenover de te begeven functie
  • Ervaringsvereiste bij bevordering: minimaal 4 jaar in de toeganggevende graad/functie
  • Bepalingen over schaalanciënniteit i.k.v. evaluaties zijn zonder voorwerp.
  • Herplaatsing in “lagere graad”: te lezen als “waaraan een lager salaris gekoppeld is”
  • Toepassing opdrachthouderschap beperkt tot niveau A, B en C: te interpreteren als "vanaf IFIC-categorie 11".
  • Uitsluiting “niveau A” in onregelmatige prestaties: te interpreteren als "vanaf IFIC-categorie 18"

De raad specifieert bij volgende aanpassingen van deze rechtspositieregeling welke bepalingen van het besluit rechtspositieregeling van toepassing zijn voor het personeel van de door de hogere overheid erkende, vergunde of gesubsidieerde zorginstellingen, dat is ingestapt in de functieclassificatie ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren;

In afwijking van artikel 2, 5° van het Besluit rechtspositieregeling van 20.01.2023 worden op het personeel van een zorginstelling of het personeel dat ter beschikking wordt gesteld in een zorginstelling, en die door de hogere overheid gefinancierd wordt, de regelingen toegepast die verenigbaar zijn met de erkennings- en subsidiëringsnormen van die hogere overheid.

 

   Deel 6. Het salaris

   Hoofdstuk 1: algemene bepalingen

   …

   Artikel 160  

Elke salarisschaal wordt aangeduid met één van de letters A, B, C, D, E, die overeenstemmen met de niveaus, vermeld in artikel 6 BVR O, gevolgd door een cijfer en eventueel een kleine letter a, b of c.

Voor personeelsleden in de zorg gelden specifieke salarisschalen:

  • in de publieke ouderenzorg werden de IFIC-salarisschalen uitgerold
  • in de gezinszorg en aanvullende thuiszorg kregen enkele personeelscategorieën al een voorafname op de invoering van IFIC.

Voor het personeel van de door de hogere overheid erkende, vergunde of gesubsidieerde publieke Vlaamse dienst (WZC, CDV en KV), dat is ingestapt in de functieclassificatie ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren en voor de personeelsleden die bij deze dienst in dienst treden vanaf 01.01.2022, zijn, in plaats van de barema’s Kelchtermans, barema’s voorzien zoals voorzien in de functieclassificatie ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren. Dit geldt eveneens voor volgende ontbrekende functies:

  • Referentiepersoon dementie
  • Coördinator dagverzorgingscentrum
  • Diensthoofd bewonerszorg (in het personeelsplan vervangen door de coördinator zorg)
  • Voorwerker keuken (in het personeelsplan voorzien als hulpkok)

Voor het personeel van een erkende, vergunde of gesubsidieerde publieke geregionaliseerde instelling (thuiszorg), dat is ingestapt in de functieclassificatie ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren en voor de personeelsleden die bij deze dienst in dienst treden vanaf 01.01.2022, zijn, in plaats van de barema’s Kelchtermans, barema’s voorzien zoals voorzien in de functieclassificatie ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren.


Artikel 2

Bijlage 2 van de rechtspositieregeling diensten en instellingen betreffende de uitgewerkte salarisschalen wordt aangevuld met:

  • de gedesindexeerde bedragen van de IFIC barema's
  • de nieuwe salarisschaal voor de logistiek medewerkers van de aanvullende thuiszorg (inclusief poetsdienst) in voorafname IFIC
  • de nieuwe salarisschaal voor de verzorgenden gezinszorg in voorafname IFIC
  • De bedragen worden toegevoegd in de bijlagen aan deze beslissing.

 

Artikel 3

Voormelde aanpassingen hebben retroactieve uitwerking conform de wetgevende bepalingen terzake.

 

Artikel 4

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de wijziging van het controleorgaan vanaf 01.01.2024, conform de werkwijze van de stad, voor wat betreft de medische expertise in het kader van beheer van afwezigheden en medische controles, namelijk Medex.

De procedures omtrent ziekteverlof zoals omschreven in het arbeidsreglement, de rechtspositieregeling diensten en instellingen en de rechtspositieregeling algemeen en specifiek personeel dienen nog aangepast te worden rekening houdend met de bepalingen van een nieuw aanwezigheidsbeleid dat wordt uitgerold voor alle stads- en OCMW diensten. 

 

Artikel 5

Dit besluit wordt ter kennis gebracht van het OCMW-personeel ressorterend onder de RPR diensten en instellingen.