Terug
Gepubliceerd op 17/02/2022

Besluit  Gemeenteraad

do 10/02/2022 - 20:00

Vaststelling van de aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot

Aanwezig: Isabelle Dehond, Voorzitter van de gemeenteraad
Gwendolyn Rutten, Burgemeester
Bert Van der Auwera, Geert Schellens, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, schepenen
André Peeters, Nicole Van Emelen, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, gemeenteraadsleden
Christi Van Calster, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Thomas Salaets, Raadslid
Toelichting

In zitting van 24 juni 2021 keurde de gemeenteraad de aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot goed. De personeelsformatie is een veranderlijk beheersinstrument dat de personele middelen vaststelt voor de uitvoering van het beleid. Hoewel het decreet lokaal bestuur de personeelsformatie niet meer oplegt als verplicht instrument, blijft het vaststellen van de (aanpassingen aan) de personeelsformatie aangewezen en noodzakelijk zolang de raad - of, na delegatie, het bevoegde orgaan - de personeelsformatie niet opheft of door een ander systeem vervangt. Het organogram geeft op schematische wijze een overzicht van de indelingsstructuur en verhoudingen binnen en tussen de diverse departementen en diensten, waarbij ook de betrekkingen zijn opgenomen waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden. De betrekkingen voor het kabinetspersoneel zijn ook door de raad vastgesteld in de personeelsformatie.

 

De personeelsformatie en het organogram worden dan ook op regelmatige basis getoetst aan de noden en behoeften van onze organisatie met het oog op het realiseren van de beleidsdoelstellingen in het meerjarenplan en in het belang van de verdere uitbouw van de organisatiebeheersing. In dit verband worden, met oog voor talentontwikkeling en -benutting van onze medewerkers, bijgevoegde aanpassingen aan het organogram en de personeelsformatie van stad/OCMW Aarschot voorgesteld. 

 

Voorliggende voorstellen werden, rekening houdend met de aanbevelingen van de federale overheid omtrent het coronavirus (Covid-19) behandeld en goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 14 januari 2022, voorgelegd aan en goedgekeurd door het managementteam op 18 januari 2022  en goedgekeurd door het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité tijdens een online-vergadering op 2 februari 2022.


Aan de gemeenteraad wordt dan ook voorgesteld om hiermee in te stemmen. 

Regelgeving
  • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
  • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
  • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23.11.2012 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 07.12.2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het  provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van    12.11.2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen;
  • het gemeenteraadsbesluit van 12.12.2019 houdende de vaststelling van de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot, gewijzigd bij gemeenteraadsbesluiten van 11.06.2020, 10.12.2020 en 24.06.2021;
  • het gemeenteraadsbesluit van 23.06.2014 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel, gewijzigd bij gemeenteraadsbesluiten van 25.04.2016, 28.11.2016, 23.01.2017, 25.09.2017, 26.03.2018, 14.05.2018, 24.09.2018, 25.04.2019, 09.05.2019, 12.12.2019, 12.11.2020 en 11.02.2021.
Feiten, context en motivering

Gelet op

  • de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14.01.2022 houdende de voorstellen voor de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité stad/OCMW Aarschot, online georganiseerd op 02.02.2022;
  • het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité stad/OCMW Aarschot, online georganiseerd op 02.02.2022;

 

In zitting van 24 juni 2021 keurde de gemeenteraad de aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot goed. De personeelsformatie is een veranderlijk beheersinstrument dat de personele middelen vaststelt voor de uitvoering van het beleid. Hoewel het decreet lokaal bestuur de personeelsformatie niet meer oplegt als verplicht instrument, blijft het vaststellen van de (aanpassingen aan) de personeelsformatie aangewezen en noodzakelijk zolang de raad - of, na delegatie, het bevoegde orgaan - de personeelsformatie niet opheft of door een ander systeem vervangt. Het organogram geeft op schematische wijze een overzicht van de indelingsstructuur en verhoudingen binnen en tussen de diverse departementen en diensten, waarbij ook de betrekkingen zijn opgenomen waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden. De betrekkingen voor het kabinetspersoneel zijn ook door de raad vastgesteld in de personeelsformatie.

 

De personeelsformatie en het organogram worden dan ook op regelmatige basis getoetst aan de noden en behoeften van onze organisatie met het oog op het realiseren van de beleidsdoelstellingen in het meerjarenplan en in het belang van de verdere uitbouw van de organisatiebeheersing. In dit verband worden, met oog voor talentontwikkeling en -benutting van onze medewerkers, bijgevoegde aanpassingen aan het organogram en de personeelsformatie van stad/OCMW Aarschot voorgesteld. 

 

Voorliggende voorstellen werden, rekening houdend met de aanbevelingen van de federale overheid omtrent het coronavirus (Covid-19) behandeld en goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 14 januari 2022, voorgelegd aan en goedgekeurd door het managementteam op 18 januari 2022  en goedgekeurd door het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité tijdens een online-vergadering op 2 februari 2022.

 

Financiële Impact/budget

De financiële implicaties van voorliggende voorstellen werden,  zoals vermeld in bijlage 1 bij dit besluit en bevestigd door het departement financiën, opgenomen bij de vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan stad/OCMW 2020-2025 en krediet 2022, deel stad, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16.12.2021.

Publieke stemming
Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Geert Schellens, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, André Peeters, Nicole Van Emelen, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Christi Van Calster
Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Geert Schellens, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Nicole Van Emelen, Nico Creces, Bart Dehaes, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Hannelore Castelein, Martine Verlinden
Onthouders: André Peeters, Betty Kiesekoms, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Bart Den Hondt, Dries Van Horebeek
Resultaat: Met 18 stemmen voor, 10 onthoudingen
Besluit

Artikel 1

De aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot, zoals gevoegd in bijlage 1 bij dit besluit, worden goedgekeurd.  


Artikel 2

§1. De aangepaste[1]  personeelsformatie van de stad Aarschot wordt vastgesteld als volgt:

 

functionele loopbaan

graadbenaming

statutaire formatie

contractuele formatie

TOTAAL

 

 

aantal VTE

aantal VTE

aantal VTE

decretale graad

algemeen directeur

1

0

1

decretale graad

financieel directeur

1

0

1

A5a-A5b

departementshoofd

3

0

3

A4a-A4b

departementshoofd

 1  0  1

A1a-A3a

departementshoofd

 4  3  7

 

diensthoofd

 1  2 3
 

omgevingsambtenaar

0  1 1
 

ruimtelijk planner-expert

0 1 1
 

archivaris

 0  0,5  0,5

 

diensthoofd/omgevingsambtenaar

 1 0  1

 

diensthoofd/milieuambtenaar

 1 0  1

 

conservator/bibliothecaris

1  0  1

 

coördinator ouderenbeleid

 1  0  1

 

projectcoördinator

1  0

1

 

ICT-expert

 0

 2

 2

  coördinator 1  0  1
  expert 0 1 1

B4-B5

hoofddeskundige

 3  3  6
 

preventieadviseur

1 0 1

B1-B3

deskundige

 14  21 35
  beheerder sportinfrastructuur  1  0 1
  deskundige / zwembadbeheerder 1 0 1
 

GIS-deskundige

 0  1  1
 

diensthoofd

0 1 1

 

sportpromotor

 0  1  1

 

jeugdconsulent

 0  2  2
 

diensthoofd-bibliothecaris

0 1 1

 

assistent-dienstleider

 0  1 1
 

mobiliteitsdeskundige

 0  1  1
  expert trage wegen  0  1  1

 

werkleider

 0  1  1

 

cultuurfunctionaris

 0  2

2

 

hoofd techniek en theaterprogrammatie 1  0  1

 

preventieadviseur

 1  0  1

 

opbouwwerker

 0 1  1
 

diversiteitsambtenaar

0 1 1
 

evenementencoördinator

1  0  1

C4-C5

administratief hoofdmedewerker

3  0 3
 

administratief hoofdmedewerker (ondersteuning beleidsorganen)

1 0 1
 

noodplancoördinator

1 0 1

C1-C3

administratief medewerker

 12,6 21  33,6
  procesmedewerker 0 1 1
  theatertechnicus/coördinator  0  1 1

 

technisch medewerker

 1  0  1

 

bibliotheekassistent

 0  2  2
  evenementencoach  0  2  2
  toezichter/redder 0 14 14

C1-C3

ploegbaas

 4  1 5

D4

technisch medewerker

1  0  1

D1-D3

administratief assistent

 1  0  1

 

collectieverzorger

 0  1  1

 

magazijnier

 1  1  2

 

mecanicien

 1  0 1

 

geschoold arbeider

 3 33,5  36,5

 

geschoold arbeider-chauffeur

 0 11  11

 

polyvalent medewerker

0 6  6
 

buurtmedewerker

0

0,5

0,5
 

theatertechnicus

 0

4

   4

 

conciërge

 0

1

 1

E1-E3

technisch beambte

 0

     18,78    18,78

 

 

 

 

 

 

TOTAAL

67,6

164,28

231,88

 

§2. De aangepaste [1]  personeelsformatie van het OCMW van Aarschot wordt vastgesteld als volgt:

 

functionele loopbaan

graadbenaming

statutaire formatie

contractuele formatie

TOTAAL

 

 

aantal VTE

aantal VTE

aantal VTE

A5a-A5b

departementshoofd-directeur WZC

0

1

1

A1a-A3a

departementshoofd

1  0

1

1

A1a-A3a

stafmedewerker

1

0

1

A1a-A3a

psycholoog

0

1

1

A1a-A3a

projectcoördinator

0,5

0

0,5

BV5 (**)

hoofdverpleegkundige

5

1

6

B4-B5

diensthoofd

2

0

2

B4-B5

centrumleider

1

0

1

B4-B5

hoofddeskundige

2

1

3

BV1-BV3 of A1a-A3a (*)

kinesist

0

3

 

A1a-A3a/BV1-BV3/B1-B3/C3-C4 (*)

referentiepersoon dementie

0

0,5

0,5

BV1-BV3

ergotherapeut

0

3

3

BV1-BV3

logopedist

0

0,50

0,50

BV1-BV3

coördinator dagverzorgingscentrum

0

1

1

BV1-BV3

bachelor verpleegkundige

0

5

5

BV1-BV3

diëtist

0

0,5

0,5

B1-B3

deskundige

0

6

6

B1-B3

diversiteitsambtenaar

0

1

1

B1-B3 diensthoofd 0 1 1

B1-B3

maatschappelijk werker

10 (incl. 1 fiscale maribel)

3

13

B1-B3

arbeidstrajectbegeleider

0

0,5

0,5

B1-B3 of C1-C2 (*)

animator

0

2,50

2,50

B1-B3

woonassistent-centrummedewerker

0

0,80

0,80

C4-C5

administratief hoofdmedewerker (verzekeringen en ICT)

0

1

1

BV1-BV3/C3-C4 (*)

verpleegkundige

0

22

22

C1-C3

administratief medewerker

0

10,50

10,50

C1-C3

kok

0

1

1

C1-C3

diensthoofd schoonmaak

0

1

1

C1-C3

animatieassistent

0

1 sociale maribel

1

C1-C2

zorgkundige

0

49,4 (incl. 2 sociale maribel)

49,4

C1-C2

verzorgende (aan huis)

0

               36

36

D1-D3

hulpkok

0

4

4

D1-D3

logistiek assistent

0

6

6

D1-D3

kapper

0

0,80

0,80

E1-E3

schoonmaker

0

17,2 (incl. 1,6 sociale maribel)

17,2

E1-E3

onderhoudsmedewerker

0

1,30

1,30

E1-E3

logistiek medewerker

0

1,50 gesubs aanvullende thuiszorg

1,50

E1-E3

poetshulp (aan huis)

0

17

17

E1-E3

poetshulp

0

0,5

0,5

E1-E3

keukenhulp

0

14,8 (incl. 2,4 sociale maribel)

14,8

 

TOTAAL

21,5

              213,3

234,8

 

 

(*) Bij de betrekkingen van kinesist, referentiepersoon dementie, verpleegkundige en animator waarbij een dubbel/flexibel toegangspad is voorzien, zal het diploma van de laureaat bepalen op welk niveau de invulling van de betrekking zal gebeuren.  

(**) Vermoedelijk IFIC barema categorie 17

 

 [1] De aanpassingen zijn in vet gemarkeerd


Artikel 3

§1. Het uitdovend kader (overgangsregeling) van de stad Aarschot wordt vastgesteld als volgt:

overgangsregeling

uitdovende graad

 

geblokkeerde graad

aantal

VTE

graadbenaming

functionele loopbaan

S/C

aantal

VTE

graadbenaming

functionele loopbaan

S/C

 1

adjunct-algemeen directeur

decretale graad

S

       

1

adjunct-financieel directeur

decretale graad

S

       
1 deskundige personeel B1-B3 S   1  deskundige personeel   B1-B3  C
 1   administratief medewerker personeel   C1-C3  S        
 1 administratief medewerker secretariaat  C1-C3  S        
2 administratief medewerker secretariaat  C1-C3  S        
1 administratief medewerker milieu en landbouw
C1-C3 S        

1

noodplanambtenaar

C1-C3

S

       
1 preventieadviseur B1-B3 S        
 1  administratief assistent communicatie  D1-D3  S        
 1  departementshoofd burgerzaken  A1a-A3a  S  1  departementshoofd burgerzaken  A1a-A3a  C
 0,5  administratief medewerker burgerzaken  C1-C3  S  0,5  administratief medewerker burgerzaken  C1-C3  C
  einde detacheringsopdracht administratief medewerker EID     1 administratief medewerker burgerzaken C1-C3  C
 1  administratief hoofdmedewerker economie  C4-C5  S  1  deskundige economie  B1-B3  C
 1  cultuurfunctionaris-directeur  A1a-A3a  S        
 1  cultuurfunctionaris  A1a-A3a  S  1  cultuurfunctionaris  B1-B3  C
 1  cultuurfunctionaris  B1-B3  S  1  cultuurfunctionaris  B1-B3  C
 1  administratief medewerker cultuurcentrum  C1-C3  S        
 1  assistent-dienstleider  B1-B3  S        
 2  assistent-dienstleider  B1-B3  S  1  assistent-dienstleider  B1-B3  C
 1  administratief medewerker bibliotheek  C1-C3  S  1  administratief medewerker bibliotheek
 C1-C3  C
 1,74  bibliotheekassistent  C1-C3  S        
 1,34 bibliotheekassistent  C1-C3 S  1,34 bibliotheekassistent C1-C3 C
 1  collectieverzorger  D1-D3  S  1  collectieverzorger  D1-D3  C
 1  administratief medewerker jeugd  C1-C3  S  1  administratief medewerker jeugd  C1-C3  C
 1  departementshoofd sport  A1a-A3a  S        
 1  sportfunctionaris  B1-B3  S        
 1  administratief medewerker sport  C1-C3  S        
 2  toezichter  D1-D3  S  2  toezichter/redder C1-C3  C
2 administratief medewerker ruimtelijke ordening en stedenbouw
C1-C3 S 2 administratief medewerker ruimtelijke ordening en omgeving C1-C3 C
 1  deskundige DKO  B1-B3  S        
 1  administratief medewerker DKO  C1-C3  S        
 1  gezins- en bejaardenconsulent  C1-C3  S        
 1  deskundige sociaal huis  B1-B3  S  1  deskundige samenleven  B1-B3  C
 0,26  dierenarts  A6a  S        
 1  deskundige/groenambtenaar  B1-B3  S  1  deskundige  B1-B3  C
 1  administratief medewerker toerisme  C1-C3  S        

 1

mobiliteitsambtenaar

C1-C3

 S        
4 ploegbaas D4-D5 S        
 1  geschoold arbeider-chauffeur rein-en ruimdienst  D1-D3  S

1

geschoold arbeider-chauffeur rein- en ruimdienst

 D1-D3

 C
 1  arbeider rein-en ruimdienst  E1-E3  S        
2 geschoold arbeider-chauffeur groen-en begraafplaatsten D1-D3 S

2

geschoold arbeider-chauffeur groen-en begraafplaatsen

 D1-D3

 C
 1  geschoold arbeider groen-en begraafplaatsen  D1-D3  S  1  geschoold arbeider groen-en begraafplaatsen  D1-D3  C
 3  geschoold arbeider gebouwen  D1-D3  S  3

 geschoold arbeider gebouwen

 D1-D3  C
 3  geschoold arbeider-chauffeur verkeer en logistiek

 D1-D3

 

 S  3  geschoold arbeider-chauffeur verkeer en logistiek  D1-D3  C

 

§2. De afgeschafte betrekkingen bij de stad Aarschot zijn vastgesteld als volgt:

afgeschafte betrekkingen

aantal

VTE

graadbenaming

functionele loopbaan

S/C

 1

departementshoofd verzelfstandiging (financiën)

A1a-A3a

S

1 deskundige verzelfstandiging (financiën)  B1-B3

S

 

§3. Het uitdovend kader (overgangsregeling) van het OCMW van Aarschot wordt vastgesteld als volgt:

 

 overgangsregeling

uitdovende graad

 

geblokkeerde graad

aantal

VTE

graadbenaming

functionele loopbaan

S/C

aantal

VTE

graadbenaming

functionele loopbaan

S/C

1

departemenshoofd

A1a-A3a

S

1

departementshoofd

A1a-A3a

C

1

diensthoofd

   B4-B5

S

1

hoofddeskundige

 B4-B5

C

1

diensthoofd financiën

   B4-B5

  S        

1

deskundige financiën

B1-B3

S

       

1

deskundige personeel

B1-B3

S

1 deskundige personeel B1-B3  C

1

kinesist

BV1-BV3 of A1a-A3a

S

1

kinesist

BV1-BV3 of A1a-A3a

C

1

ergotherapeut

BV1-BV3

S

1

ergotherapeut

BV1-BV3

C

1

bachelor verpleegkundige

BV1-BV3

S

1

verpleegkundige

BV1-BV3/C3-C4

C

 1

deskundige zorgloket

B1-B3

S

1

deskundige zorgloket

B1-B3

C

1

animator

B1-B3 of C1-C2

S

1

animator

B1-B3 of C1-C2

C

3

gegradueerd verpleegkundige

C3-C4

S

3

verpleegkundige

BV1-BV3/C3-C4

C

6

administratief medewerker

C1-C3

S

4,70

administratief medewerker

C1-C3

C

3

zorgkundige

C1-C2

S

3

zorgkundige

C1-C2

C

1

verzorgende

C1-C2

S

1

verzorgende

C1-C2

C

1

geschoold arbeider

D1-D3

S

1

logistiek assistent

D1-D3

C

1

schoonmaker

D1-D3

S

1

schoonmaker

E1-E3

C

1

keukenhulp

D1-D3

S

1

keukenhulp

E1-E3

C

1

keukenhulp

E1-E3

S

1

keukenhulp

E1-E3

C

2

schoonmaker

E1-E3

S

2

schoonmaker

E1-E3

C

 

Artikel 4

§1. De dienst- en functiewijzigingen voor de stad Aarschot met betrekking tot het departement PR en het departement economie worden vastgesteld in functie van de nieuwe structuur en de hiërarchische verhoudingen. 

§2. De naamswijzigingen van de functies met gelijkblijvende rang, graad, voorwaarden en gerelateerde inhoud in functie van de nieuwe structuur worden voor de stad Aarschot vastgesteld als volgt: 

naamswijzigingen

oude functiebenaming

 

 nieuwe functiebenaming

aantal

VTE

graadbenaming

functionele loopbaan

S/C

aantal

VTE

graadbenaming

functionele loopbaan

S/C

 1 departementshoofd economie, werk en toerisme  A1a-A3a  C  1  departementshoofd economie

 A1a-A3a

 C

 1

administratief hoofdmedewerker industrie

C4-C5

S

1 administratief hoofdmedewerker economie  C4-C5  S
 1 deskundige lokale en sociale economie  B1-B3 C 1 deskundige economie  B1-B3 C

 

§3. De dienst- en functiewijzigingen voor het OCMW Aarschot met betrekking tot het departement zorg en welzijn/welzijn worden vastgesteld in functie van de nieuwe structuur en de hiërarchische verhoudingen.  De wijzigingen voor het OCMW Aarschot houdende de betrekkingen van verpleegkundige worden vastgesteld in functie van het dubbel toegangspad. 

 

Artikel 5

De personeelsformatie van het kabinetspersoneel ter ondersteuning van het college van burgemeester en schepenen is vastgesteld als volgt:

functionele loopbaan

graadbenaming

statutaire formatie

contractuele formatie

TOTAAL

 

 

aantal VTE

aantal VTE

aantal VTE

A1a-A3a

kabinetsmedewerker (beleidsmedewerker)

0

1

1

         
  TOTAAL

0

1

1

 

Artikel 6

Het aangepaste organogram van stad/OCMW Aarschot met bijhorende detailoverzicht, zoals gevoegd in bijlage 2 (schematische voorstelling) en bijlage 3 (detailoverzicht) bij dit besluit, waarbij ook de betrekkingen zijn opgenomen waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden, wordt goedgekeurd.